Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:Om nan inte vill koppla ur den helt utan bara sänka ljudnivån lite, har ni någon bra metod för detta?
Jag har fått min ljudvolym nedjusterad. Då menar jag "nivå 2", där den illtjöt. Det vanliga något mer dämpade plinget är kvar.
Bad min Volvoverkstad fixa detta, kostade en drygt 500 kr, välinvesterat.... :D
Användarvisningsbild
av CarMan
man ska inte lura systemet med ett bälteslås från annan bil. Då lurar ni även SRS systemet !!!
av oldtimersmc
CarMan skrev:man ska inte lura systemet med ett bälteslås från annan bil. Då lurar ni även SRS systemet !!!
Endast på sätet brevid är det ok i min värld
av Cox
Måste vara enklast att trycka din bältet, så brukar jag göra om jag har en kasse på passagerar stolen. Blir man irreterad på ljudet är det ju bara att bälta sig själv hur svårt kan det vara ?
Användarvisningsbild
av hollan
finns lite olika alternativ från fabrik kommer bilen med hög ljudnivå och varning i baksätet du kan sänka nivån på plinget men den blir långt ifrån tyst du kan stänga av baksätes varningen helt detta görs med vida ingen mjukvara
sen sista och sämsta alternativet enl mej är usa mjukvara och då plingar den ej men den plingar alltid några sekunder och den plinga hela tiden när förar dörren är öppen jäkligt enerverande för bilen behöver inte vara igång ens de räcker du typ öppnar dörren så plingar det
Användarvisningsbild
av apersson850
Brainy skrev:Det var inte vad Niklas84a efterfrågade så det behöver inte ens tas upp.
Dumheter. Det är ganska troligt att den som vill bli av med plinget tänker begå ett lagbrott, eftersom plinget inte hörs exempelvis när man backar (och det alltså inte behövs bälte), och då är det tvärtom snarast en plikt att upplysa om den mest uppenbara metoden att få tyst på plinget, vare sig det var den metoden trådskaparen tänkte eller ej.

Kom sen inte med att man får skylla sig själv om man kör utan bälte. Det har inte bara en funktion om det smäller. Bältet hjälper även till att hålla chauffören på plats om han måste göra en undanmanöver, så inte den manövern slutar på fel ställe, exempelvis i fronten på din egen bil, om du råkar komma från andra hållet.
Användarvisningsbild
av Ejma
Jag blir också irriterad av det höga konstanta oljudet. Även om det går att lösa genom att bälta sätet känns det som en klar miss att påminnelsesignalen ej går att kontrollera själv.
När min katt står i passagerarstolen plingar det konstant. Kanske inte låter som något problem, men katten gillar att åka bil och följer ofta med.
Går det att få SW funktionen helt avstängd?
Användarvisningsbild
av apersson850
Men om nu katten bestämt sig för att åka där (min katt gillar inte alls att åka bil, och de gånger jag har skjutsat hund har det varit i bagageutrymmet), då är det väl ändå ganska enkelt att sätta i passagerarstolens bälte, och stänga av ev. airbag? Den har ju ingen funktion för en katt ändå.

Såvitt jag vet är energiska bältespåminnare ett sätt att få fler poäng i Euro-NCAP, så det är kanske en anpassning ditåt?
av Desmodue
Jag kör alltid med bältet på, men, ibland så tar jag inte på det när jag kör på inhängnat område, på bakgården på jobb eller har något liggande i framsätet.
Jag skulle vilja ha en senare varning, kanske efter en halv minut liknande det på BMW och sedan kunna ta bort det på något vis i passagerarstolarna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tycker faktiskt ljudet är bra, även om det inte är svar på trådskaparens fråga. Varför kan man inte lägga 1-2 sekunder på att ta på sig det, även om det är på inhägnat område, garagetuppfarten eller var man nu än känner sig odödlig. Egentligen?

Jag skulle aldrig ta på mig bältet på vår enskilda väg hemma på 300m med helt fri sikt om det inte varit för pipandet. Nu har jag bältet på mig om något skulle hända, det kan ju aldrig vara fel?!

/Martin

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]