Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

29500 mil och vit etikett. 8)
Dock har bilen börjat med att ställa sig på 13 - 1400 rpm vid tomgång, för att sedan gå ner till 900. Den har också svajat mellan 11-1400 rpm ibland samt svajat mellan 700-900 rpm. Häromdagen gjorde bilen ett par rejäla ryck när jag körde iväg, bilen blev som helt orkeslös.
Är det spjället som är på gång tror ni?
Ja det måste vara ganska långt eller hur? Blev förvånad när jag såg att jag hade vit etikett.. :)

Det är så alltså.. Jag har bara gjort en snabb rengöring utan att lossa spjället, men ska ta bort det och rengöra ordentligt i slutet av veckan tänkte jag.
nej inte kollat felkoder. Dock har jag felkoder som ligger iom emissoner service erfodras. Dock hittade volvo inga fel, bara felkoden lamdareglering övre gräns eller något sådant. Har kört med det sen i våras utan att ha märt av ngn skillnad i körbarheten. Enligt papper från tidigare servicear så har denna varning/felkod kommit upp tidigare, också då utan att man hittat något fel.
Är det värt att göra en mjukvaruuppdatering av spjället? Vad kostar det på ett ungefär?
Är det värt att göra en mjukvaruuppdatering av spjället? Vad kostar det på ett ungefär?
menar det kostar runt 500,-
Det bör ge lite mer "körsträcka"(flera mil), eftersom den nya programvaran skulle vara mindre känsliga för slitage på sensorerna.

Svårt at säga hur mycket :roll:

Om du vill köra bilan ett tag ännu, så jag tror inte du kan undvika att behöva sätta ett annat spjäll i bilen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p566067
jimDK skrev:
menar det kostar runt 500,-
Det bör ge lite mer "körsträcka"(flera mil), eftersom den nya programvaran skulle vara mindre känsliga för slitage på sensorerna.

Svårt at säga hur mycket :roll:

Om du vill köra bilan ett tag ännu, så jag tror inte du kan undvika att behöva sätta ett annat spjäll i bilen.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16#p566067
Jag hörde mig för om vad en uppdatering av spjälhuset kostar.

Volvo 1 000:-
Mechanum 750:-

Programvaran kostar 500:- resten är för "besväret".
Aj fan, så pass.
Kanske lika bra att byta spjället med än gång isåfall, så "sparar" jag ju 1000 spänn :wink: Programvaran är väl jämförbart med konstgjord andning och spjället kommer ju packa hopp lite senare istället.
Ska börja med en ordentlig rengöring iaf, och se vart det leder mig.

:)
Provocative skrev:
Martinmat skrev:Du har org spagetti, hade det varit utbytt skulle duhaft gul etikett men Bosch kom först på senare modeller, du kommer alltid få ha spagetti bara att om du byter till den gula så är det bättre spagetti 
Efter vad jag läst så måste min Spagetti vara ett unikum eftersom den snart gått 20K :D

Nej då. mitt har rullat i 21000 mil . BAra rengjort lite då o då
Jag bytte mitt mot ett nytt, nu 1000 mil senare så har jag vandringar i varvet vid50- 80 km/t.
Inga felkoder heller.....ska bli intressant...har ju Garanti på spjället.
Förresten GREEKEN Tack för hjälpen. har försökt att PMa dig men det går tydligen inte !!
Jag får lov att kapa tråden lite: Jag har precis haft dessa problem med tomgången och efter en vecka kom även motorlampan att tändas. Idag gjorde jag rent gasspjället på min v70 02 170hk som gått 20 000. Jag tog av minuspolen på batteriet i en halvtimme och sen då jag startade bilen försvann motorvarningen men nu gick tomgången upp i 3000 varv istället, vilket den inte gjort förut!? Fick växla ner då jag var ut o körde (automat) för att inte bilen själv skulle dra iväg. har tittat igen och känner att spjället fjädrar tillbaka mjukt och fint. Vad göra?

Dave

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]