Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av holmboe
#5677
När jag luftade bromsarna drog jag av en utav luftningsnipplarna. Biten som sitter kvar ligger i samma höjd som godset som den sitter i. Någon smart lösning på hur man får ur den utan att ha sönder något? Bilen går att köra då nippeln fortfarande är tät.
Volvo 460 2.0 ABS -95 vänster bak.

--janne
av Addekarlsson
#5679
Finns flera sätt att lösa det där.
Börja med att dränka nippeln i MoS2, som är betydligt bättre än 5-56.
När du duschat på det några gånger, och låtit det verka 1 dygn eller 2 (med duschning i MoS2 emellanåt), så införskaffar du dig en "grispitt" i lämplig storlek. En "grispitt" är alltså som en gängtapp nästan, fast den har fel gänga. Så borrar du ett litet hål i nippeln som sitter kvar (om du inte får i grispitten direkt) och sen är det bara sitta och skruva skruva skruva tills nippeln lossnar förhoppningsvis. Kom då ihåg att du ska skruva åt fel håll. :wink: Den ska alltså skruvas i som om du skulle skruva ur nippeln. :D
För när "grispitten" inte klarar av att gänga sig längre ner släpper förhoppningsvis nippeln från oket. Släpper den inte, så kommer du "bara" dra sönder nippeln, vilket leder till nedan angiva förslag.

Annars får du skaffa fram en ny nippel som är 1 storlek större, borra ur den gamla, med en borr som är lämplig för nya nippeln, gänga om det nya hålet och sen skruva dit den nya nippeln.

Funkar inte det heller, så är jag utan fler idéer annat än att byta oket.

Så, en hel uppsats om en liten nippel och en "grispitt". :wink:

Mvh/ Adde
av holmboe
#5681
Hej Adde,
Finns grispittar på Biltema eller var kan jag få tag på en. Finns det ett "riktigt" namn på verktyget så man inte åker på en propp om man frågar nån om har har en grispitt... :D

--janne
av Addekarlsson
#5683
Kolla med järnaffären där du bor. Järnaffärer brukar kunna ha såna, eller ta hem i alla fall. :D
Annars är ju en sats inte så dumt att ha, för på gamla bilar drar man ju ofta av skruvar och bultar. :wink:

Mvh/ Adde
av holmboe
#5685
OK, tackar.

--janne
Användarvisningsbild
av Sparkz
#5757
Visst är det kul med luftnipplar? :roll:
Problemet med grispittar är att dom knappast är stadigare än skruven/nippeln i sig. Sitter skurven så hårt fastrostad att den gick av håller inte grispitten heller. Lösningen heter gassvets, bra med värme på oket runt nippeln brukar göra gott. Ta loss bromsslangen först bara, den brukar skjuta annars.

Borra fungerar bra det med för det mesta, bara det inte sitter en avbruten grispitt i hålet. Spetsen på nippeln är mindre än gängan så det räcker att borra till tvärhålet, med ett borr som stämmer med innerdiametern på gängan. Pausa ofta när du borrar och kolla så hålet är centrerat och stanna när du ser tvärhålet. Borrar du för långt förstör du sätet.

Sen brukar man kunna få ur spetsen genom att stampa till på bromsen.
Försök pilla bort dom översta varven av gängan som blir kvar så gängtappen hittar rätt när du rensar gängan.

Var du på Sweden Rock? Tyckte det såg […]

Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju […]

Restaurering av ratt

Köpte den med 9000 mil på mätaren […]

Hej! Bilen, en laddhybrid, närmar sig kamrems[…]