Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har en Volvo V70N -03 där plastbiten på luckan är sönderbruten. Enligt Volvo själva så måste man byta hela luckan vilket låter mindre intressant. Stämmer detta verkligen eller har någon smart person här på forumet kommit på en smidigt lösning?

Jag har även noterat att själva lånmekanismen inte låser upp? Vad jag förstår så är detta någon typ av magnet lås? Hur felsöker jag detta så smidigt som möjligt?

MVH
Användarvisningsbild
av hemglass
Du behöver inte byta hela luckan om den finns kvar, det räcker med att byta ut fästet till luckan om inte luckan är helt demolerad :(
Fästet kostar 99 kr (bytte mitt idag) :) Det tog 10 min , nästa gång tar det 4min :D

Jag upptäckde också att låset inte fungerade ... :( men det känns betydligt säkrare nu när luckan sitter där :)
av snowman
Aha, i mitt fall så sitter ju luckan där den ska, det är bara själva den plastbit som låset låser om som är bruten. Men sen är det ju så att låsen verkar ha jammet så det är alltid låst så om jag fixar plast hållaren så måste jag även lyckas fixa själva låset. Det tråkiga är att det verkar vara vanligt att detta lås jammar.
av cary
När jag skulle tanka för en tid sedan gick inte luckan att öppna. Som tur var hände det på hemorten så jag åkte hem och lyckades få loss låset från insidan med hjälp av ett nedslipat torxbit (det är riktigt trångt) och en liten skiftnyckel. När jag skruvat itu låset bestod det av en liten motor, och ett kugghjul som tappat några tänder. jag kör numera utan låst lucka tillsvidare.
Användarvisningsbild
av hollan
och ni har narturligtvis kollat efter 10min? för tankluckans lås har 10min fördröjning på låsningen
av snowman
hollan skrev:och ni har narturligtvis kollat efter 10min? för tankluckans lås har 10min fördröjning på låsningen
Jag känner till detta men tittar jag upp där låset sitter så ser det ut som att "metall staven" är utskjuten hela tiden oavsätt om centrallåset är öppet eller inte. Troligen har låset jamat och förra ägaren valt att slita isöder låset.
Användarvisningsbild
av hollan
ja så är de nog du får ta ett varv på skroten låsmotorn är super enkel och byta
av snowman
hollan skrev:ja så är de nog du får ta ett varv på skroten låsmotorn är super enkel och byta
Aha? Hur kommer jag åt låsmotorn då?
Användarvisningsbild
av hollan
släpp på panelen i bagaget sitter en skruv där insynsskyddet är fäst sen ser du motorn sen skruvar du ur dom 2 torx25 skruvarna som sitter inne i tankluckan
Användarvisningsbild
av hemglass
hollan skrev:och ni har narturligtvis kollat efter 10min? för tankluckans lås har 10min fördröjning på låsningen
Det visste jag inte :) Kollade nyss och till min bil så fungerar det :wink:

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]