Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Kan stämma TomasL. Nålen stod ju på "varm" dvs på mitten eftersom jag va tvungen att köra dit med den.

Men direkt efter nollning så gick den igång och körde som sagt 5-6minuter.. Men förhoppningsvis funkar den med timer imorgon bitti när bilen stått över natten och blivit kall så att säga?

Annars chansar jag på överhettningsskyddet ändå. 232:-. Heynes repbok beställd :-)
Ql, då har man helgen planerad :-)

Kan den ha slagit ifrån tidigare 3 startförsök pga låg bränslenivå? Lampan lös :oops: men ingen varning i display eller dylikt.. Nyare bilar varnar väl för både bränsle och spänning?
av LOTEZ
Sådär då - kom ut till en kall bil imorse = funkar således ej. Försökt 3ggr igen så nu är dne blockad.

Åker tillverkstan igen idag och läser ut koder. Visar den överhettningskydd så är det väl det man ska byta i första hand? Onödigt o gå på flamvakt o dyl? Tänker plocka ner, byta ö.h.skyddet rengöra och stoppa tillbaka :-)

Återkommer med rapport!
av LOTEZ
Åter från verkstan

Felkod på överhettningsskydd igen.... Samt låg bränsletryck eller liknande... Kan bensinslangen "slammat" igen?

Kan någon artnr på överhettningskydd och ev vattenpumpen (tänkte om det är dålig/ingen cirk. så lär väl skyddet slå ifrån elleR?

Kom igen - kan ju inte vara bara jag som haft strul med detta?
Hade du problem - vad gjorde du?
av Jöns
Min vattenpump la av på min S60 för några år sedan. Ingen cirkulation gör att vattnat kokar och överhettningsskyddet löser ut.

Ett tips: Om du ska byta vattenpump titta lite extra på den servicesats som finns till vattenpumpen. För några år sedan så ingick nämligen vattenpumpen i servicesatsen till en betydligt lägre kostnad än att köpa vattenpumpen löst...
av LOTEZ
Hej Jöns. Tack för input!

Men hinner verkligen vattnet börja koka på de 5-6 min brännaren går?

Nåt artikelnummer på servicesatsen? Får ringa Helmia annars. Har verkligen ingen mekkunskap men är för snål för att lämna bort. Den funkade ju kanon hela förra säsongen liksom.
av LOTEZ
Känns som konstaterat fel åtminstone på ö.hskyddet. Sen är frågan va steg 2 ska bli? Bortsett från nedplock och rengöring. Rephandbok i min hand imorgon från Skruvat.se iaf så får vi se

Det ska gå! :)
av TomasL
LOTEZ skrev:Hej Jöns. Tack för input!

Men hinner verkligen vattnet börja koka på de 5-6 min brännaren går?

Nåt artikelnummer på servicesatsen? Får ringa Helmia annars. Har verkligen ingen mekkunskap men är för snål för att lämna bort. Den funkade ju kanon hela förra säsongen liksom.
Värmaren är på ca 5kW så den hinner mycket väl att få vattnet att bli så varmt på den tiden.
av LOTEZ
Fan ni är grymma! :)

Fick sms om att hämta paket från Skruvat.se precis - återkommer med rapport på måndag! (behöver bilen frekvent hela veckan så mek blir på söndag)

Förresten, vad ska jag använda som rengörningsmedel när jag gör rent hela apparaten?
av tompaw
Testa om värmaren går längre med motorn igång, då cirkuleras vattnet av motorns pump. När min vattenpump var kass så sköt den ner efter 3-4 minuter och visade överhettning.

Diesel är bra att rengöra sotade delar med :)

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]