Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lirsa
Hej,

Måste få skriva av mig och förhoppningsvis få lite feedback av er kring mina tankar kring D3 automat.

Jag har nu en MY2010 2.5FT, bilen innan vad en Polestartuppgraderad 2.4D MY2009. Jag bytte 2009-dieseln för att jag tyckte på det stora hela att det var en seeeeg upplevelse. Sega starter vid rödljus, seg gasrespons och ingen körglädje alls. Rätt så hög i fröbrukning också, totalt på 2500 mil 0,73 l/mil uppmätt vid pump.

Köpte efter det en 2010 2.5FT och efter att ha levt med den ett tag är det någera saker jag inte är helt nöjd med. Förbrukning (visste jag såklart, kör bara etanol 1.2 l/mil uppmätt vid pump). Seg gansrespons och i princip oanvändbar vid start från ettan. Det kräver en mycket försiktig gas annars slungas bilen i väg. Inte så trevligt.

Tänkte bara på "skoj" prova nya D3 med automat och se vad den går för och det är här jag också tänkte höra lite med er som äger/har kört denna kombo mycket. En HELT annan bil än 2.4D. Går ej att jämföra.
1. Lirar riktigt bra i hop med automatlådan
2. Riktigt snabb gasrespons
3. Bra drag upp till 120 km/h
4. Riktigt fint acc där du behöver det, vid omkörningar t ex (60-100) 0-100 ointressant.

Upplevde den som körgladare än 2.5FT. Det trodde jag aldrig skulle komma ur min mun. Undra då hur D5 är ;). Känns inte alls segare eller slöare än 2.5FT, förutom om du är ippe i 90/100 och skall upp till 140 km/h t ex. Är jag helt fel ute? Har ni andra också upplevt detta? Det skall ju inte vara möjligt med "bara 163 HP mot 231 hp i 2.5FT. Iofs rejält mer vrid men ändå.

Ni som har D3, vad är era upplevelser? Stämmer de med mina? Nu har jag bara provkört några mil stad och landsväg, men frågan är om inte ett byte är inom synhåll. Nu ingår dessutom tre års fri försäkrning och skatten är ju bra mycket billigare (läs: mindre dyrt) är t ex min förra 2.4D.

Synpunkter/åsikter tas gärna emot :).
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har ju en D5 automat, och tycker den fungerar bra till en gammal gubbe. Har heller inget behov av att åstadkomma rökmoln mellan noll och hundra längre, om jag nu någonsin haft det.
av Cox
Förstår inte vad du menar att din 2.4D var seg ?
Åker själv med en sådan med Polestar, har ännu inte blivit från körd av någon 2.5 FT tycker att min bil svarar fint och det är körglädje i den. Den är allt annat än seg vid rödljus och omkörningar. är du säker på att du inte hade något fel på den ?
Gasar jag på med min spinner det friskt långt utöver 3:ans växel på torr asfalt problemet är snarare att få fast kraften i asfalten.
av Tarsiger
Det intryck jag får av att diskutera motorerna D3 och D5 (alltså de med AWD) med dem som verkar sakkunniga är ungefär detta: Motorerna är så gott som oskiljbara rent materiellt, båda har två turboaggregat, samma kolvdiameter och slaglängd, mycket lika moment-(och därmed effekt-)kurvor men bara upp till visst varvtal, samma bränsledeklarationer (man/aut) osv. Det som skiljer sägs vara mjukvara.

Detta borde innebära en bättre vinstmarginal på D5, som väl är ca 20.000 dyrare. Även den effekthöjning på D5 som kan göras med Polestar består bara av mjukvaruförändring. Enligt Volvosäljare kan D3 inte effekthöjas på detta sätt, trots att det alldeles säkert vore tekniskt möjligt. Detta förstärker bilden att D5 av marknaden ska uppfattas som i särklass, med många hk över D3.

Om det är på det sätt som jag uppfattat enligt ovan, då borde de helt lika bränsledeklarationerna för D3 och D5, som jag ser det, kunna förklaras av att EU-körcykeln aldrig aktualiserar varvtal över det där mjukvaran till D5 ger denna motor högre moment (och förvisso bränsleförbrukning) än D3. Är min uppfattning rimlig?
av Maccie
Tarsiger:

Man kan visst effekthöja D3 AWD-motorn med Polestar till 225 hk precis som D5, bara man väntar ett år efter att bilen är ny.

För det är som sagt samma motor rent mekaniskt, men av marknadsskäl släpper man bara Polestar till D5 på fabriksnya bilar.
av Maccie
Men nu pratade ju trådskaparen om en "vanlig" D3 Aut, ej AWD, om jag förstår rätt.

Och det är ju inte samma motor som D3/D5 AWD, utan är 2.0 liter med enkelturbo.

Denna kan ej skrämmas upp till 225 hk med Polestar heller, utan mindre (195 hk?).
av AllanB
Precis, man ska inte blanda in D3 awd här eftersom den inte finns till v70. Det är den mindre volymen (slaglängden) som sänker eu-mixen, inget annat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tarsiger skrev:Det intryck jag får av att diskutera motorerna D3 och D5 (alltså de med AWD) med dem som verkar sakkunniga är ungefär detta: Motorerna är så gott som oskiljbara rent materiellt, båda har två turboaggregat, samma kolvdiameter och slaglängd, mycket lika moment-(och därmed effekt-)kurvor men bara upp till visst varvtal, samma bränsledeklarationer (man/aut) osv. Det som skiljer sägs vara mjukvara.

Detta borde innebära en bättre vinstmarginal på D5, som väl är ca 20.000 dyrare. Även den effekthöjning på D5 som kan göras med Polestar består bara av mjukvaruförändring. Enligt Volvosäljare kan D3 inte effekthöjas på detta sätt, trots att det alldeles säkert vore tekniskt möjligt. Detta förstärker bilden att D5 av marknaden ska uppfattas som i särklass, med många hk över D3.

Om det är på det sätt som jag uppfattat enligt ovan, då borde de helt lika bränsledeklarationerna för D3 och D5, som jag ser det, kunna förklaras av att EU-körcykeln aldrig aktualiserar varvtal över det där mjukvaran till D5 ger denna motor högre moment (och förvisso bränsleförbrukning) än D3. Är min uppfattning rimlig?
D3 i V70 är en helt annan motor än D5 i V70. Bara en superliten turbo som därför snabbt får upp varvet och är optimerat att dra stenhårt nästan från tomgång men storknar helt över 3000 rpm pga sin litenhet, även volymen är 2.0.
Användarvisningsbild
av epostaren
4. Riktigt fint acc där du behöver det, vid omkörningar t ex (60-100) 0-100 ointressant.
Är det det man vill ha - bra omkörningsprestanda, så vill man väl inte ha en D3:
"S60R 6,0 sek
S80 V8 6,5 sek
S80 2,5FT 7,0 sek
V50 T5 Awd 7,9 sek
V70 AFV 8,0 sek
V70 D5 205hk 9,2 sek
XC60 D5 205hk 10,0 sek
XC60 D5 185hk 10,6 sek
V50 1,8F 11,0 sek
V70 2,0F 11,4 sek
XC90 D5 185hk 11,7 sek
V60 D3 12,3 sek
XC70 2,4d(D3) Awd 12,8 sek
V70 2,0d 14,1 sek
V60 DRIVe 15,8 sek
V50 DRIVe 17,1 sek
V70 DRIVe 18,3 sek"

En V70 2,5FT tror jag ligger på ungefär samma som en S80 2,5FT - 7,0 sek
och det i "omkörningshastigheten" 70-130 km/h.
En V70 med D3 tar väl ca 5 sek mer tid på sig, och då vet jag vad jag väljer - för säkerhets skull...
Senast redigerad av 1 epostaren, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 14
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]