Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:PACOS (Passenger Airbag CutOff System) ser likadant ut där. Du använder ju reservnyckeln, eller en skruvmejsel, för att manövrera PACOS även med vanlig fjärrkontroll. Om man sätter fjärren i startlåset eller låter den ligga i fickan när man kör spelar ingen roll.
Jaha där ser man. Men om det räcker med en skruvmejsel, så att vem som helst kan ställa om brytaren, varför kallas det för nyckelavstängning? Då kunde väl brytaren för bekvämlighetens skull vara försedd med ett vanligt vred?
Därför att man kan med fördel använda nyckeln till avstängningen. Men det är inget nyckellås i den bemärkelsen. Det är att betrakta som en strömbrytare med borttagbart handtag. Fungerar bra med en glasspinne i lämplig bredd, men inte med min schweizerkniv, för man måste kunna trycka in den långt nog för att frigöra spärren mot vridning i bottnen på strömbrytaren. Skruvmejseln på kniven är för bred.
Gurra82 skrev:jag litar på denna manuella funktion, hade inte gjort det om man skulle gott in i menysystemet och stängt av den, förutsätter att det manuella vredet inte är en vilseledning för att man skall lita "mer" på det
Har också funderat på detta. Jag kollade upp schemat idag för V70II MY11 och där är PACOS-brytaren ansluten med ledningar direkt till SRS-modulen (Supplemental Restraint System) som sitter under mittkonsolen inne i bilen. Så mellan PACOS och airbagen kan det fortfarande vara mjukvara som bestämmer antar jag utifrån detta. Men det kan ju också internt i SRS-modulen vara så att PACOS-funktionen är hårdvarukopplad till utgångarna för passagerar-airbagen. Jag vet inte hur det förhåller sig. Men hur som helst det känns ju ändå lite bättre att PACOS är ledningsansluten direkt till SRS-modulen än att PACOS skulle vara menystyrt och via CAN-bus påverka SRS-modulen. Antar att SRS-modulen kollar giltiga strömställarkombinationer på PACOS då den är ansluten med tre ledningar och inte bara två. Jag har alltid litat på nyckelbrytaren på mina Volvobilar.
Huh, det såldes ett flertal Passat där nyckeln felaktigt stängde av förarens airbag istället för pass airbagen. Fel kan ju alltid inträffa. Är man bekväm av sig kan man ju alltid sätta barnen bakvänt fram, ännu bekvämare är ju att enbart lägga in vagnens liggdel i baksätet. Krockar gör man ju aldrig ändå?
Vi har nu haft två barn bakvänt i vår bil och kan inte se några direkta nackdelar med detta.
De där Passatfallen var ju verkstäder som felaktigt kopplade ur fel airbag. Just på grund av att det inte fanns någon nyckelavstängning.
Litar man inte på elektroniken blir det ju jobbigt att köra nya bilar.

Rattlåset är ju elektroniskt numera och skulle kunna toklåsa när som helst så man kör ihjäl sig.

ABS skulle också kunna få för sig att bromsa en av vägen så man dör.

DSTC kan ju också svänga bilen när som helst om det tex blir fel på elektroniken så man kör ihjäl sig.

T.o.m gasen sköts ju av mjukvara/dator .....

Nyckelavstängningen måste ju vara det minsta problemet.
I mitt arbete har jag ibland samarbetat med en duktig EMC-tekniker i Småland.
Han berättade att han varit inhyrd av Volvo Torslanda för att hjälpa dem att lösa ett ovanligt tjurigt störningsproblem i en bilprototyp, som de inte fick till att fungera som den skulle. Min bekanting lyckades lösa problemet, och berättade om detta efter det att Volvo presenterat S80 officiellt. Det var den modellen han jobbat med, nämligen, Volvos första bil med CAN-buss genom hela bilen.

"Har du sett den hos Volvo nu?", frågade han. "När jag åkte i den förra gången, satt det ett stort rött nödstopp i mittkonsolen. Sitter det kvar?"
Ja, du får felmeddelande för typ allt.

Det man också ska veta är att om det blir något fel på systemet i största allmänhet så reagerar det med att inte lösa ut om det finns osäkerhet. Dvs det är inte fråga om något "skjut först, fråga sen" system. Alla parametrar ska säga pang, sen går airbagen av.
Volvo car UX

Låter trevligt. Tycker nuvarande Google-gr&a[…]

@Micce1980 , Ja jag hann skifta ett hjul innan li[…]

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]