Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LOTEZ
Hej på Er!

Försökte dra igång min bränslevärmare idag, med direktstart, bara för att testa den.

Den kluckar och tickar i underredet (alltid gjort det) så bensin verkar nå fram. Men den stänger av sig efter 5-6min. Dvs det är inte bara det klasiska "3 försök, funka ej, felkod, åk till verkstad" syndromet.. Kan de ff vara för varmt ute? Bilen visa 14c ute.... Den kanske bara funkar under viss temp?

* Någon som har manual till v70n 00:a med info om bensinvärmaren?
* Hur servar man sin bränslevärmare? (nåt som behöver rengöras/bytas med jämna mellanrum)
av TomasL
För varmt är det inte. Den ska starta och gå endå.
Skulle kunna vara vattenpumpen som inte fungerar så att vattnet inte pumpas runt och då blir det vattnet som redan är i värmaren så varmt så då stänger den av på tempvakten.
av LOTEZ
Hej TomasL

Tack för svar.

Vattenpumpen?! Samma pump som man i regel byter tillsammans med kamremsbyte? Kamrem bytt kring 17-18k (har inte serviceboken här) mne förmodar vattenpump bytts samtidigt.... Värt o kollas upp...

Obs att detta enbart är vid direktstart och då hade jag förvisso kört en bit så motorn va ju redan varm så att säga.. ska slå på den på tidur till imorgon bitti o se.. Återkommer!
av TomasL
Nej värmaren har en egen elektrisk vattenpump för cirkulation av vattnet.
Gick motorn när du prövade? Om den gjorde det så cirkuleras vattnet av bilens vattenpump.
Värmarens elvattenpump är till för att cirkulera vattnet när bilen är avstängd.
av LOTEZ
Sådär ja - skräpet startar och går runt men stänger av efter 2-3 min (känns det som)
Nu jar man förbrukat 3 försök och den går från PÅ till AV på en gång....

I vilken ordning är det mest vanligt att saker pajar och behöver bytas? Har läst om ord som flamvakt , låga, givare osv...

Enbart volvo som kan nolla felkoden eller funkar PPC?
av LOTEZ
Får nog bli Volvo ändå. Har en kompis PPC 3 men det är trimvarianten och låst mot hans bil...

Volvo vill ha 544:- för att enbart rensa felkoder. Dom ville helst felsöka (tro fan det) men ville jag bara rensa så va det ok med dom. För nu är skiten låst då det är 3 misslyckade startförsök... Ska nog ta och ta ner den och göra rent och byta flamvakt eller nåt.. Hatar detta. Skiten funka perfekt 6 månader i fjol under vidrigt kalla omständigheter :(
av LOTEZ
Låter bra lilleman - helt klart intressant.

Var iväg på lunchen nu till AD Bilverkstad = GRYM service :-)

Nollade alla felkoder.. Nu har jag inte de "grekiska benämningarna" men felkod var satt på

* För många startförsök
* Överhettningskydd ?
* Bränslenivå låg

Men till saken hör att vi körde direkt start. allt gå igång, ger ifrån sig både ljud och avgaser så allt "funkar". Dock slog den ifrån efter 5-6 minuter.

meken trodde helt klart att det var för varmt ute - givaren visade 22grader ute i direktsol... Jag ska testa med timer funktionen imorgon bitti och hoppas (vet låter dumt) på lite kallare morgon imorgon så får vi se.. Men just nu lutar det åt bortplock, rengörning samt byta av överhettningskydd...

Kostnader för det någon?
av TomasL
Jag startade min några gånger i sommras för att den ska få gå lite. Inga problem att starta den hur varmt det än är ute.
Är dock kylvattnet ordentligt varmt så kan det nog hända att det är därför den slår av.
Webasto rekommenderar tom. att man startar värmaren några gånger under sommaren.

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]