Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag har en andra knodd på gång och vill placera honom i passagerarsätet fram. Nu är det ju airbag där vilket man kan stänga av med nyckel. Dock är jag lite paranoid och funderar hur pass säker kan man vara att detta verkligen är 100 % säkert? Är det omöjligt att denna löser ut i fall man avaktiverat med nyckel manuellt?

En annan idé är ju att göra det via verkstad vilket kostar lite slantar. Vad jag förstått så tar man ju aldrig heller ur själva laddningen där heller utan man drar ur en säkring eler liknande?

Finns det någon uppgift på att barn skadats av felaktigt utlöst airbag trots att man manuellt stängt av den?
Jag instämmer med övriga. Hade detta hänt Volvo så hade vi läst om det. Jag har faktiskt aldrig hört om något fall någonsin så har det hänt så måste det vara extremt ovanligt. Och att ta bort den helt innebär ju risker den dagen en passagerare åker med och den inte löser ut.
jag litar på denna manuella funktion, hade inte gjort det om man skulle gott in i menysystemet och stängt av den, förutsätter att det manuella vredet inte är en vilseledning för att man skall lita "mer" på det
Normalt litar man på strömställare som är korrekt anslutna och har rätt el- och miljöspecifikation. Det ovanliga med just krockkuddebrytaren är nog miljöspecifikationens mekaniska del, den som handlar om accelerationer, skakningar, krafter och deformationer. Brytarens båda kabelkontakter måste hållas elektriskt ihop - eller åtskilda - även under förhållanden då många normala brytare råkar ut t ex för att kabelskor lossnar - respektive att oavsedd kontakt uppstår mellan olika kablar som pressas sönder av en vass plåtkant.

Utan att vara särskilt insatt i krockkuddeteknologi så tror jag att tillverkarna räknar med att det i inledande krockförlopp, det mellan första plåtdeformation och accelerometerns (krocksensorns) tändpuls, kan hinna uppkomma så stora krafter och deformationer att strömförsörjningen till krocksensorn hotar att brytas. Det kan handla om losslitna batterikablar, kortslutning eller annat som skulle sätta krockkuddarna ur funktion. Denna risk tror jag man eliminerar genom en kondensator i eller nära sensorn som håller kvar spänningen både för accelerationsmätningen och tändpulsen under någon tiondels sekund. I så fall illustrerar detta vad jag sa ovan, att krockkuddarnas elsystem aktualiserar speciella lösningar med hänsyn just till de mekaniska förutsättningarna.

Avstängning av passagerarkrockkudden motiveras inte bara av små barn i framstolen. När man kör ensam, särskilt om det är långt, kan avstängning vara värd besväret för att minska risken för tinnitus och andra svåra hörselskador av att den extra stora passagerarkudden exploderar helt i onödan.

Är det förresten någon som kan säga hur avstängning görs på bilar med keyless-system? Separat nyckel?
PACOS (Passenger Airbag CutOff System) ser likadant ut där. Du använder ju reservnyckeln, eller en skruvmejsel, för att manövrera PACOS även med vanlig fjärrkontroll. Om man sätter fjärren i startlåset eller låter den ligga i fickan när man kör spelar ingen roll.

Hjulskifte i skydd av det allt tidigare mörkr[…]

spridare tätring

Hej Det är möjligt att kopparbrickan ha[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Typen av låsbricka kallas starlock.

lite fånigt fel men kul att det löste s[…]