Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#567693
Jag håller med om att skillnaden sannolikt är större än skatteskillnaderna men så enorm är den inte. Kollar man nettopriserna så är det som sagt 428' mot 313'. Visst, surt men that's life.
Användarvisningsbild
av Camel
#567731
En bils försäljningspris styrs bl.a. av grundläggande marknadsfaktorer som t.ex. tillgång och efterfrågan. Det intressanta med just bilar är att i de grundläggande marknadsfaktorerna så ingår känslomässiga bindningar och fåfänga hos kunderna, olika betalningsvilja/tvång baserat på samhällsbeskattning, kulturella skillnader, ekonomiska förutsättningar samt biltillverkarens okunskap om den faktiska TK som extra krydda. Uppepå detta finns oligopolliknande ÅF-strukturer på vissa marknader samt en påverkan genom olika beskattningar från samhället. Intressant (vinklad?) läsning om "prisbildning" rörande bilköp finns i länkarna nedan. Lite OT men mycket ändå är relevant för denna diskussion. Jag har därifrån citerat följande:

"How much does it really cost a automobile manufacturer to make a car? Well, good luck figuring that one out, because nobody really knows. Not even the automaker's bean counters know for sure, and it is doubtful the CEO does either. Even if that information were known, the companies that make automobiles have no reason to share it. Suffice to say that the costs are well below the sales price, because in good times, no industry can touch the top line (revenue/sales) or the bottom line (profit) of the auto makers."

http://www.fool.com/car/car.htm
http://www.fool.com/car/car01.htm
http://www.fool.com/car/car02.htm
http://www.fool.com/car/car03.htm
http://www.fool.com/car/car04.htm
http://www.fool.com/car/car05.htm
http://www.fool.com/car/car06.htm
http://www.fool.com/car/car07.htm
http://www.fool.com/car/car08.htm
http://www.fool.com/car/car09.htm
http://www.fool.com/car/car10.htm
http://www.fool.com/car/car11.htm
http://www.fool.com/car/car12.htm
http://www.fool.com/car/car13.htm

Jag tror inte det finns en tydlig och enkel koppling mellan FP och TK för bilar. Sambandet är mer komplext och relationen skiljer därför mycket från marknad till marknad och även inom olika segment. Tillverkarens kostnadsposter omfördelas från marknad till marknad. Marginalerna torde därför vara mycket olika om man betraktar en enskild järmförelse. I stort strävar man efter en total marginal för hela verksamheten. Men hur de potentiella marginalerna fördelas mellan tillverkaren, ÅF, samhället och den enskilde bilköparen beror på hur det aktuella upplägget ser ut för att håva in det som kundernas betalningsvilja inbringar på en viss marknad eller i visst segment. Därför blir det helt olika förutsättningar när man jämför t.ex. priset för en V70 i t.ex. Danmark, Sverige och USA. Marginaler är sannolikt olika även när premiumbilar jämförs med icke premiumbilar.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
#567766
Priser och marginaler i all ära men beakta detta nästa gång du bränner på i +200km/h på Autobahn.
Det är de leverantörerna som hade billigast pris på delarna som fick leverera, och varje år skall de helst sänka priset med 10-15%
Användarvisningsbild
av Camel
#567771
Absolut en viktig synpunkt tycker jag. Underleverantörerna pressas hårt och hårdare tror jag det blir för Volvos underleverantörer nu när Kineserna får inflytande. Alla underleverantöer kommer sannolikt tävla om lägst priser samtidigt som arbetskraftsförhållanden inte är lika i Kina som i Europa. Kanske finns det även kvalitetsskillnader? Frågan är om det Kinesiska ägandet medför att man avsiktligt kommera att ändra i kravspecifikationer för att ytterligare få ner kostnader och att kvaliteten riskerar att sjunka?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#567873
andreas_lofgren skrev:Jag håller med om att skillnaden sannolikt är större än skatteskillnaderna men så enorm är den inte. Kollar man nettopriserna så är det som sagt 428' mot 313'. Visst, surt men that's life.
Tittar man i den officiella prislistan vill ju Volvo själva ha drygt 38.000 dollar vilket är ca 250.000 kr (innan skatt då så klart och ev andra pålägg av åf) för sin värsting XC70 T6 AWD AUT.

Då kan jag bara fatta det som att antingen är tillverkningskstnaden under detta så man gör en liten vinst på bilen, eller så säljer man den billigare än vad den kostar att tillverka och går back på bilen och bilköpare i tex Sverige får skjuta till mellanskillanden, eller så tar man igen förlusten på dyra reservdelar.

Har ni någon annan förklaring ?:-/ Vad har jag missat ?:-/
Användarvisningsbild
av Camel
#567894
Det är klart att TK är mindre än 250.000 för en XC70 T6 AWD AUT. T6-motorn och AWD har väl iof krävt utvecklingstimmar, AWD-kopplingen köps in och kostar några kronor, extra drivaxlar och AUT köps också in. Så den har ju högre TK än t.ex. V70 2WD. För plastkosmetikan, annan fjädringsväg, andra hjul osv är jag inte beredd att lägga på astronomiska summor på TK. T6-motorn finns på flera modeller och har sannolikt sålts i rimliga antal. Extra utrustning har mycket varierande TK men ofta är det låg TK på extra utrustning. Mycket är modulariserat och mjukvarubaserat. Vissa extrafunktioner som finns kostar ibland bara en knapp eller sensor av något slag. Om utvecklingen av mjukvaran är betald blir det inte mycket TK kvar på sådan utrustning. Vissa tillbehör är dyrare som läder t.ex. men där får kunden oftast också betala detta mer synligt. Jag tror TK för en vanlig V70 2WD ligger på ca 90K enligt min uppskattning i tidigare inlägg. Då uppskattar jag att XC70 T6 AWD AUT kanske kostar max 50K mer dvs. runt 140K i TK.
Användarvisningsbild
av Camel
#567900
En typisk personbil på 1440 kg består av 75% metall.
Av detta är
Stål = 0,83 ton * 948 USD/ton
Järn = 0,13 ton * 948 USD/ton
Aluminium+övriga = 0,125 ton * 2525 USD/ton
Om man antar att järn kostar som stål 948 USD/ton (ej sant) och övriga metaller kostar som aluminium 2525 USD/ton (ej sant) blir råvarukostnaden för metallerna till bilen i exemplet ca 8600 kr. Även en betydligt större bil kostar alltså kanske inte mer än 16000 kr i ren råvarukostnad för metallerna. Då är metallen för kaross, motor chassiedetaljer och fälgar betalda. T.o.m. kopparn till elkablarna ingår ju i denna beräkning men priset approximerat till aluminuim. Sedan tillkommer ju glas, plast, gummi samt övriga material med 360 kg i exempelbilen. På en stor bil lite mer kg. Men det är ju ingen bil eller ens komponenter bara för att man har råvarorna...

Källor:
http://www.metalprices.com
http://www.steelonthenet.com/files/automotive.html

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]