Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av IcG
Ny på forumet, och eventuellt volvoägare till veckan.

Funderar således på om det är nån skillnad på 08 och 09 V70 II D5 (185 hk) AWD? Motormässigt? Växellåda? Andra synpunkter, specifika problem som hör till årsmodellerna?

Jag har ganska dålig koll på volvo nu för tiden, men det lutar mot det nu iaf. Det känns som om det inte finns någon motsvarighet!

Kör just nu en 07:a, SAAB 9-5 2,0 biopower (eller vad den nu heter, GM, Koeningsegg, Spyker, Youngman mm).
Helt klart en ok bil, skön som fan att sitta i. Dock är bränsleförbrukning under all kritik, samt antisladdsystemet är helt värdelöst, det är då inte å lita på tycker då ja. Har kört MB 280 CDI -01 samt V70N AWD -08 i jobbet, och antisladdsystemet i dem är ju i en helt annan klass tycker då ja. Iallafall volvons!
(Nåjå det var inte det tråden handla om..)
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hej och välkommen!

Vet inte om du är ute efter automat eller manuell, men om du inte gillar hög förbrukning så ska du inte välja automat, den suger kort sagt.. Men då blir du nog tvungen att köpa XC (om jag inte missminner mig så fanns inte V70 AWD med manuell låda 08-09).

Motorn är densamma mellan 08 och 09, och vad jag minns är det ingen skillnad i övrigt heller, möjligen att de olika paketen var lite olika mellan modellåren..
Vet inte hur bevandrad du är i Volvo-världen, men i alla fall: Modellår hos Volvo benämns "MY" (Model Year). Brytpunkten för modellåren brukar vara nånstans i juni typ, så om du köper en bil som är tillverkad före juni tex 2008 är med stor sannolikhet en MY08, medan bilar från juni och framåt är modellår 09 och benämns således MY09.. Kolla alltså inte bara på tillverkningsår utan även modellår..

Lycka till med affärerna!
av Lövet
V70 AWD finns manuell fram till nya 205hk motorn MY10

Såvitt jag vet finns inga skillnader alls egentligen mellan MY08 och MY09. MY10 däremot har nya motorer.
av IcG
Tack för svar!

Automat e ändå uteslutet. Frugan tvärvägrar automat, så de blir manuell.

Hur e de me vinkelväxeln på V70 II? Vet att de kunde bli nå tjorv me den på V70N...

Nå ni som kört både V70N å V70 II, skillnad i komfort? Skillnad på DSTC?
av Lövet
Vinkelväxeln är inget stort rapporterat problem på V70II. Men det kan iofs bero på att bilarna inte hunnit bli så gamla än.

Komforten på V70II är långt bättre än på V70N. Klart tystare, skönare fjädring.

DSTC, tja det finns där och fungerar. Aldrig reflekterat över skillnaden mot V70N.
av IcG
Låter bra me komforten... V70Nen som ja kört på jobbet motsvarar ju SAABen i komfort. Så det låter ju som ett klart uppbyte.

Nå ja bor norr om polcirkeln så man e som ganska brydd i antisladdfunktionen, är som sagt inte nöjd me SAABen! Ska veckopendla till nordnorge å köra norska fjällvägar, så de e ju som skönt om man kan lita på bilen när de bränner till.

Iochmed vargavintrarna så funderar man ju också hur V70 II fixar kylan? Får man nån vettig värme? I polarens subaru legacy 2.0D 2011 så får man sitta med dunjackan på, annars fryser man ihjäl..
Användarvisningsbild
av kave
Eftersom XC70 fick senaste generation av haldex iom modellår 09 så torde det gälla V70 awd med.
Alktså, är du noga med att få det bästa 4x4 systemet väljer du en 09.
av IcG
Nåjo, låter bra me värmen å tack för inputen om haldex senare än 09!

Har nu vridit å vänt på blocket i nån vecka, vad man ska köpa för bil.. å som sagt fastnat för V70 II D5 AWD. Det lutar nu mot 09 eller senare, Plånboken räcker till något uppemot 250k, så nå mycket nyare än 09 får man no inte med vettig mätarställning.

Återkommer senare vad det blev.
av Cox
Stirra dig inte blind på milen, utan hellre skicket på kärran. Samt att dom stora servicarna 6000 eller 12000 är gjorda. Min har rullat strax över 13 nu och känns fräschare än Mondeon jag hade som rullat 3500 när jag bytte bort den
P0171

Hej! V50 2,4 2005 Jag har fått felkoden P017[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]