Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tarsiger
mangeV70 skrev:För övrigt tycker jag att den är på bettet på alla växlar och man behöver sällan växla ner. Det som stör mig en aning är väl att ettan är väl "kort". Det blir lite väl snabbt att peta i tvåan.
Hur är det med den 6-växlade manuella när man ska i med 6:an, är R blockerad under körning framåt eller gäller det att snabbt komma ungefär rätt i spåret mellan 4 och R? Säkert vänjer man sig vid detta. Ett annat frågetecken för den manuella lådan har jag satt för pedalstället. Jägare och annat friluftsfolk har ju gärna stora kängor. Då kan pedalstället kännas i minsta laget, i synnerhet med 940 i nostalgisk åtanke. Med automat blir det en pedal mindre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Tarsiger skrev:
mangeV70 skrev:För övrigt tycker jag att den är på bettet på alla växlar och man behöver sällan växla ner. Det som stör mig en aning är väl att ettan är väl "kort". Det blir lite väl snabbt att peta i tvåan.
Hur är det med den 6-växlade manuella när man ska i med 6:an, är R blockerad under körning framåt eller gäller det att snabbt komma ungefär rätt i spåret mellan 4 och R? Säkert vänjer man sig vid detta. Ett annat frågetecken för den manuella lådan har jag satt för pedalstället. Jägare och annat friluftsfolk har ju gärna stora kängor. Då kan pedalstället kännas i minsta laget, i synnerhet med 940 i nostalgisk åtanke. Med automat blir det en pedal mindre.
Japp är spärrad.... jag har inga problem med min skogskängor i strolek 45.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mangeV70 skrev:Min D3 AWD MY12 med manuell låda varvar ungefär 2230 vid 120 km/h. Testkörde i eftermiddags.

För övrigt tycker jag att den är på bettet på alla växlar och man behöver sällan växla ner. Det som stör mig en aning är väl att ettan är väl "kort". Det blir lite väl snabbt att peta i tvåan.
Japp, det är det jag menar med hysteriskt, V70 D3 varvar bara 1900 vid samma fart. D3/D5 i XC 70 har ju maxvrid redan vid 1500 rpm så den skulle ju kunna vara mycket högre växlad så den inte varvade så förbålt mycke om man kör på lite på motorvägen. Det skulle nog också sänka förbrukningen på motorväg dramatiskt.

Man kan ju åka runt på 6:an hela dagen med 2000 kg släp efter, det säger mig att det är på tok för lågt växlad.
av SlimShady
Föredrar manuell till den körningen vi har, mestadels landsväg. Vår D3 har nu gått 900 mil och senaste körningen på 80 mil gick på 0,49 liter/mil. Svårt att tro att automaten har så mycket att sätta emot där. Så mycket växlande blir det inte heller.
Användarvisningsbild
av Gurra82
VolvoB20 skrev: Värdelöst med XC70 D5 förresten den varvar ju ca 2300 rpm när man ligger 120 (hysteriskt tycker jag), med V70 D3 så ligger man ju bara på 1900 rpm. Borde vara tvärs om då D5an är så mycket starkare
Gäller D5 siffrorna båda manuell och automat växlade? eller skiljer det mellan dessa?
Användarvisningsbild
av tbjorn
tompathepilot skrev:Volvo skulle haft iShift i sina personbilar! Automatiskt växlade manuella lådor, vem vet i framtiden...
Stoppar dom den skiten i sina personbilar kan man lika gärna ha manuell.
Användarvisningsbild
av tbjorn
Gurra82 skrev:
tompathepilot skrev:Volvo skulle haft iShift i sina personbilar! Automatiskt växlade manuella lådor, vem vet i framtiden...
Det hade varit något, men på mitt nya jobb så har åkaren inte haft speciellt tur med sina I-shift lådor (på mitt gamla jobb hade vi nästan inget strul alls), sån otur att det blivit manuell växlade Scania R560 nu :D
Låter som en sund åkare... :lol:
Användarvisningsbild
av kave
Jag ser att Volvo nu har med både manuell och automat på D5 och D3. Man förlorar nästan en sekund 0-100 på D5 med automat.
Känns inte som den blivit särskilt effektivare med MY12. I alla fall inte prestandamässigt.
av Steff 99
Ynot skrev:Jag väntar och väljer automatlåda på min bil när jag går i pension ;-//
Det borde väl var tvärt om, pensionärer vill ju leva med sina minnen från ungdomen, manuellväxellåda, träfälgar och svärmorslucka.... :mrgreen:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken