Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Jag har en V70-01 med Amalthea fälgar skoda med 225/45-17.

När jag står still och svänger fullt så lyfter sig bilen det sista halva rattvarvet. Alltså om jag svänger fullt höger så lyfter sig bilen vänster fram ganska kraftigt när jag vrider det sista möjliga på ratten (börjar lyfta straxt innan man hör att det börjar bli jobbigt för servopumpen).
Det är likadant när jag svänger vänster, då lyfter isig bilen i höger fram, fast jag tycker inte det är riktigt lika mycket vid vänstersväng på ratten.

Är det normalt, och vad beror det på isåfall. Är det onormalt så undrar man ju ännu mer vad det kan bero på.

Alla leder känns friska, och jag tror att bilen betett sig såhär sedan jag köpte den för cirka ett år sedan, men minnet kan svika. Kanske är det inte riktigt lika kraftigt med vinterdäcken monterade (mimas fälg med 205/55-16) däck.

Tips, och ideér?

/Martin
av Luzion
En ren gissning är att dina hjul är riktigt illa inställda vilket resulterar i att den lyfter vid fullt rattutslag. Vinterdäcken har en mindre dimension och lyfter därför mindre vid fullt rattutslag. Ju bredare däck desstå mer borde den lyfta om däcken är "snedställda". Jag är som sagt ingen expert, men detta är min gissning iaf. :)
av Addekarlsson
Kan det inte vara så att detta uppkommer genom att när man vrider på hjulen, så vinklas dom mer för bättre kurvtagning?
För när man svänger har man ju inte hela anliggningsytan i backen, utan dom reser sig upp på däckets innerkant (svängens innerkant) så att säga.
Då blir ju fronten högre automatiskt.
Och som redan sagts, ju bredare däck, desto tydligare blir detta.
Skulle däcken inte vinklas när mans vänger, så skulle man lättare kränga av däcken från fälgarna.

Det är så jag har förstått det hela i alla fall, och mina bilar jag haft har betett sig så här.
Detta syns extra mycket på mercedes oxå.

Har jag fel, kommer vi få veta det. Har jag rätt, kommer fler hålla med mig. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av CarMan
styrstopet sitter på länkarmen & har en diagonal "klack" på spindeln, så spindeln trycker ner länkarmen & bilen "lyfter"

det ska vara så
Användarvisningsbild
av MartinS
Det var det jag gissade, att det skulle vara så, men jag har aldrig upplevt det så kraftigt på någon annan bil. Så det är inget fel med andra ord. Pheew.

/Martin

PS. Borde det inte slita en del på spindelleden om spindeln pressar ner länkarmen?
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag provade att svänga både höger och vänster igår, och när jag svänger vänster så lyfter den nästan ingenting, men när jag sväger höger lyfter vänster fram kraftigt. Hur kan det komma sig att den bara lyfter åt ena hållet?

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:Jag provade att svänga både höger och vänster igår, och när jag svänger vänster så lyfter den nästan ingenting, men när jag sväger höger lyfter vänster fram kraftigt. Hur kan det komma sig att den bara lyfter åt ena hållet?

/Martin
svårt att svara på uten att se bilen.
kanske styrstoppen är slitna
kanske bilen ej stor plant
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag får väl krypa in under och se när någon svänger. Bilen stod plant, och styrstoppen bytte jag båda två i höstas. Jag får väl se vad det kan vara, men lite skall dom lyfta sig menar du?

/Martin
Användarvisningsbild
av CarMan
MartinS skrev:Jag får väl krypa in under och se när någon svänger. Bilen stod plant, och styrstoppen bytte jag båda två i höstas. Jag får väl se vad det kan vara, men lite skall dom lyfta sig menar du?

/Martin
ja lite lyfter dom sig.
på samma sätt som du under körning med fult rattutskag kan känna att ratten går lite fram o tilbaka när bilen fjädrar
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]