NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har återigen fått problem med min yttertemp.mätare! Det jag märker är att den sakta men säkert går upp i temp. när jag drar AC'n ner mot LO, så nån funktion känns det som den har där iaf......

Riktigt störigt problem att den går sönder en andra gång!
Har nu försökt ta loss dörrsidan för att kolla på problemet! Men det var inte lätt att få av den. Fick loss alla vanliga clips men den där svarta plastsaken som även luftdördelaren sitter i typ, den får jag inte loss så jag får inte av dörrsidan.
Bild

På bilden nedan kan man se flera fel, jag är 99% säker att det är fel. Antar att någon har försökt ge sig på en lagning själv???
Kablarna byter tom magiskt färg efter eltejpen. Det sitter även eltejp på kontaktstycket som går in till styrenheten... Skumt..

Visst är det nått galet? :) Kanske inte konstigt att det är glapp......

Bild

Edit:

Tittade under eltejpen idag och "lagningen" eller skarvningen är jättebra gjord och eltejpen är nog där för att täta mot fukt eller dyligt. Så inga problem där inte.

Var även inne på en annan Bilia anläggning och pratade med en kille om temperaturproblemen och han trodde till 90% att det var givaren för hade det vart glapp i kablaget eller dyligt så skulle det så error eller -- ibland också osv.
Fick loss hela dörrsidan idag också så jag kunde verkligen kolla ordentligt.

Köpte iaf en givare idag och bytte den, det var jättelätt. Har bara gjort några få tester med att öppna å stänga dörren men den visade samma hela tiden och dessutom korrekt temperatur. Får hoppas att detta var så enkelt att det bara var givaren.
Jag hade problem med yttertempmätaren på min S40 - 2006 och det är som du säger att bränslevärmaren betedde sig skumt samt AC'n.
Den visade att det var minusgrader fast det inte var det mm.
Detta är ett känt fel på bilar runt 2006 och har varit något dom reparerat på garanti tidigare men bara ett tag. Jag fick betala 4000:- per dörr för att byta kablarna i dörren som "nöts" av. Är först på senare modeller som dom dragit dessa kablar bättre.
Ja, 2008 så byttes kablarna ut på bilen enligt gamla papper iaf. Även givaren byttes i samband med detta.

Det enda problemet som jag märkte när tempen inte stämde är att den drog mer bränsle. Ofast visade den minusgrader när det är +15 och detta gjorde att AC'n inte kylde utan det kom varme luft istället. Lite jobbigt när det är vamt ute/inne och vill kyla ner :)

4000:- per dörr låter väldigt dyrt tycker jag. Inget man vill lägga ut om det inte behövs. Tycker det är konstigt att felet ens skall finnas. Klart att felet alltid skall gå på goodwill när det är en påpass irriterande sak. Dessutom kan givaren eller temperatursaken ge felkoder och då går bilen tydligen inte igenom besiktningen som jag har uppfattat det...

Men i mitt fall verkade det varit givaren, får låta det gå några dagar så vet jag till 100%. Tycker även att det är dåligt att en sådan givare bara håller i 2-3 år. Dem skall inte behövas bytas ut....
gooose skrev:Lite OT men jag kan inte låta bli att förundras när man läser detta inlägg

När jag läser inlägg som tex detta så undrar jag som själv är mekaniker vad det är för "människor" som ni träffar

Jag ser det på detta sätt .. En bilmekanikers arbetsuppgift att hjälpa och serva folk som inte har den kompetens jag besitter
och att jag skulle be "bilägaren" att ge mig dessa uppgifter som TS blivit ombedd är endast ett sätt att visa min okunskap
Varför inte säga till dig att han får kolla upp detta och återkomma . Service inriktad är han inte direkt

//Goose
Det tycker jag är en sympatisk inställning. Det är en skillnad på mekaniker och mekaniker. Jag blev faktiskt väldigt positivt överraskad när jag hade Volvon inne på märkesverkstan här i huvudstan. De hade felsökt bilen, hittat felet lagat det på garantin och var dessutom trevliga.

Går man över gatan till märkesverkstaden hos den tyska konkurrenten möts man av folk som inte kan skilja en ratt från ett hjul. Jag lämnade in bilen för omkodning av nycklarna och meken kommer tillbaka och erkänner att han inte lyckas. Det slutade med att jag köpte ett helt nytt dörrlås och monterade själv. När jag frågade om de kunde felsöka den originalmonterade radion så blev svaret "nej, vi har inget schema över den delen av elsystemet. Men du kan lämna in bilen så byter vi delar tills vi hittar felet"

På temat kundvård måste jag nämna Promotor i Åkersberga som gjorde en stor charmoffensiv när Saab köptes av GM. De skulle då bli av med sin status som märkesverkstad till förmån för Opel-verkstan i byn. Man ordnade en stor kampanj med vykort hem till alla kunder som i sin tur skrev protestbrev till Saab. Det lyckades! Värdet av nöjda kunder ska inte underskattas. :mrgreen:

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]