Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
CarMan skrev:så det du säger är att du säljer en "telefonstart" + en aem + kablage till aem ???
Nej det jag säljer är telefonstarten. För att koppla in den krävs mycket riktigt en AEM. Kablaget för AEM finns fördraget i många P2:or, dock inte riktigt alla. Som jag tror du redan vet behövs AEM:en för alla fjärrstarter, oavsett om det är den telefonstart jag säljer eller den fjärrstart med en räckvidd på max 600 m som Volvo numera erbjuder istället.

Kostnadskalkylen om man köper Volvos nuvarande fjärrstart:
AEM, ca 1000 kr
Mjukvara till AEM samt mjukvara för fjärrstart inkl. nedladdningskostnad, ca 500 kr
Fjärrstart, ca 4000 kr
Totalt, ca 5500 kr

Kostnadskalkylen om man köper den telefonstart jag nu säljer:
AEM, ca 1000 kr
Mjukvara till AEM samt mjukvara för fjärrstart inkl. nedladdningskostnad, ca 500 kr
Telefonstart, 2000 kr
Totalt, ca 3500 kr

Telefonstarten kostade, när den fortfarande fanns att köpa ny hos Volvo, ca 4000 kr. Totalpriset vid nyinköp var således ungefär detsamma som för den fjärrstart Volvo numera säljer.

P.S. Om man har backvarnare och bilen är av årsmodell -04 eller äldre har man med all sannolikhet redan en AEM. Då bortfaller naturligtvis den delen av kostnaden.
Senast redigerad av 2 andersuw, redigerad totalt 0 gång.
av andersuw
Barkbiten skrev:hmm..nu förstår jag inte riktigt hur Ni resonerar? Vad är det som gäller egentligen?
Se förklaring ovan.
Barkbiten skrev:Dock tror jag inte priset har någon som helst betydelse. Det verkar det ju inte ha i övrigt när det gäller Volvo och tillbehör. Så varför skulle priset ha varit en fråga just i detta fall? Mycket tveksamt.... :-)
Kan bara instämma.
av släpo
Är det inte så att telefonstarten är en minicalltjänst, och då kostar rätt mycket varje gång man använder den?
Jag hade en sådan i min Passat (Gud förbjude....), och om jag inte minns fel kostade det ca 10 spänn varje gång man använde den. Fungerade klockrent varje gång (Webasto). Det var iofs värt pengarna, men man kan ju köpa sig 1 liter diesel för de pengarna....

(Jag är medveten om att mitt resonemang kan vara helt uppåt väggarna.... ??:-/ )
Användarvisningsbild
av Barkbiten
släpo skrev:Är det inte så att telefonstarten är en minicalltjänst, och då kostar rätt mycket varje gång man använder den?
Jag hade en sådan i min Passat (Gud förbjude....), och om jag inte minns fel kostade det ca 10 spänn varje gång man använde den. Fungerade klockrent varje gång (Webasto). Det var iofs värt pengarna, men man kan ju köpa sig 1 liter diesel för de pengarna....

(Jag är medveten om att mitt resonemang kan vara helt uppåt väggarna.... ??:-/ )

Stämmer bra, jag tänkte köpa den där telefonstarten, men upptäckte att man måste ha ett minicall-abonnemang för x-antal kronor i månaden, eller ca 10 kronor per start. Det avskräckte lite, eftersom de nya telefonstarterna har gsm-kort och tillhörande kontantkort, och därmed helt gratis att starta hur ofta man vill.

Men å andra sidan kanske man inte nyttjar telefonstarten så många gånger på ett år, och då blir den totala kostnaden för starterna kanske inte särskilt hög. Minicall har ju dessutom bättre täckning. Och enklare att montera.

Köper man webasto telefonstart får man räkna med en kostnad på ca SEK 10.000 kr inkl. moms för hela paketet inkl. montering.

För de pengarna kunde man starta sin minicallstart ett ganska stort antal gånger och ändå tjäna på det :-)

Minicall-nätet skulle läggas ner 2012, men nu har man beslutat att förlänga avtalet till 2016.
av jonke
Hej!

Någon som vet om det skulle fungera med t.ex en Ontech GSM 9020 modul för att starta värmaren i stuga. Borde ju vara ungefär samma sak, bara man kan koppla in den på en slutande signal någonstans.

Någon som vet hur det skulle gå att lösa på en V50 - 06 med summumpaket ?

Se länk:
http://www.kjell.com/?item=50360&path=
Bild
av Cedrix
Ja det borde funka, jag köpte en liknande för 1000:- som jag har i min bil, den jag har är (enligt mitt tycke) bättre för det kostar inget att starta värmaren. Man programerar in en lista med godkända nummer till startern. Den svarar aldrig utan skickar bara ett bekräftelse SMS att värmaren är på. Sedan kan man starta/stänga/kolla status via SMS också.

Jag gav ca 2500:-för allt till min.
av jonke
Cedrix skrev:Ja det borde funka, jag köpte en liknande för 1000:- som jag har i min bil, den jag har är (enligt mitt tycke) bättre för det kostar inget att starta värmaren. Man programerar in en lista med godkända nummer till startern. Den svarar aldrig utan skickar bara ett bekräftelse SMS att värmaren är på. Sedan kan man starta/stänga/kolla status via SMS också.

Jag gav ca 2500:-för allt till min.
Det låter ju perfekt!
Vet du möjligtvis hur man kopplar så att värmaren startar?
Tänkte om det var via en AEM modul eller på någon annan ingång.

Alla dagar i veckan skulle jag välja T6an.

Se till att du använder riktigt tunnflytande […]

Styrservo V70 2010

Vilket fabrikat av servopump ska köpa om man […]

Batterikapacitet sjunker i början men stannar[…]