Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
Jobbar som en gnu just nu men skall kolla på min egen och ge dig en bra beskrivning på hur du kollar men inte just nu för nu så skall jag Inte gå ner till garaget och i morgon så kör jag 12 timmars pass skall försöka hinna med efter det
av oldtimersmc
En ganska fin bild blev det till slut mao den gula går in från sidan den blå i 90 graders vinkel aldeles i närheten
den röda kroken går i från det andra hållet volla!

Ta loss ventilen sch sug i de olika rören ena hållet så skall det vara stopp då du inte har spänning dvs 12v på ventilen ta en plus och en minus till de två stiften så skall det gå att suga där det inte gick att suga tidigare comprende?
av oldtimersmc
Sorry kom hem nu så jag vågar inte ställa mig på tomten och slamra med motorhuvar mm vid denna sena timme :oops:
av lundsbrunn
nu har jag köpt den felkodsläsaren..
jag fel sökten då fick jag 2 koder på kamaxelgivaren och på magnetventilen.
jag radera dom och körde lite då kom bara kamaxel ventilen fram..

men ska jag byta dom än då
av jaob
Troligtvis är det fel på begge...

Men jag skulle byta kamaxelgivaren först.
sen skulle jag nog chansa och byta magnetventilen också med tanke på att den bara laddar 0,5 bar.

Men felkoder får man om man kopplar ur grejer och ibland är det inte säkert att man får felkoder alls om nått är trasigt..

kan ju vara nått annat som är galet med laddtrycket för min magnetventil funkar och jag laddar 0,5bar som är orginal.
Har du tagit reda på hur mycket den ska ladda ?
av lundsbrunn
hej
så här står det i felkods programet.

camshaft position (cmp) actuator,exhaust/right/rear, bank 1- timing over- advanced/system performarce

vad betyder de?
finns det två kamaxel givare en vid kam dreven å en vid motor festet
viken kan det va då..

har kollat magnet ventilen å slangarna det fans inget fel
av oldtimersmc
Den sitter vid drevet på den bakre kamen och du kommer åt den genom att lyfta på kåpan vid kamremmen= lättfixat
av oldtimersmc
Har läs någonstans att den kan sitta på två ställen men är inte säker men det är ju den till avgas som han har kod på så det är ju bara att ta den.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]