Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

På min 940 -94- 28 000mil B230FD (utan Turbo)

Motorn tappar kraft och dör på 1sek. i 100km/h
Precis som om någon stänger av motorn med fjärrkontroll.
All el verkar fungera.
Varvtal ok
inga fel-lampor.
Först när kopplingen trampas ned och varvtalsräknaren slår i botten tänds alla fel-lampor.

Vid startförsök.
Startmotor snurrar som vanligt. varvalsräknaren ger ok utslag. samtliga larm-lampor lyser.
Men motorn startar inte.

Historik:
(Kväll ca 20grader) Körde 7 mil stannade vid sidan av vägen (hastighet vid stopp ca 40km/h). gick ej att starta.Gnuggade geniknölen och ringde efter hjälp. provade igen efter 30min. Tjohoo start. gick i ca 2mil. sen tvärdog den igen. =(
Väntade 2h. tjohoo. start igen och körde 2mil hem.
Utförde vanlig service hemma. filter tändstift etc.. (550kr)
Allt verkade ok. men har inte provat längre än 2-3 mil.

(Morgon ca 15grader) Startar en 14mil lång färd. stannar efter 7 Mil. (hastighet vid stopp ca 110km/h).
Lyckas få bilen att hoppa igång 3 gånger genom att släppa upp kopplingen när jag rullar i väggrenen.
Men tillslut hoppar den inte igång längre.
väntar 40min på bärgare. bilen startar utan problem och kan köra upp på bärgarn :-/
Volvo i nyköping felsöker utan att hitta nånting.
Det fanns inte ens felkoder!!!
Bytte bränslepumprelät själv (60kr). bara för att vara säker.

(Kväll ca 12grader) körde mot stockholm. bilen stannade efter ca 5mil(hastighet vid stopp ca 100km/h). . tog en fika och provade starta efter 30 min. nej. funka inte.
Fikade lite mer i 60 min. Jajamen. bilen startade och höll hela vägen till Solna ca 3-4mil.

Fick tips att impulsgivaren kan få problem med jordning när den är gammal och varm,
Bytte Impulsgivaren (400kr). Upplevde att motorn fick jämnare gång.

( Dag 22grader) Kör 3-4mil tvärdör igen(hastighet vid stopp ca 100km/h). . fikar i 2h.
Startar utan problem.
Men dör efter 5km.(hastighet vid stopp ca 90km/h).

Nu har jag inga fler tips att gå på.
Volvo ser inget fel när de kikar på bilen.

Snälla om du löst problemmet lägg ut lösningen här. Hur enkelt el svårt det än var.
Mvh Grodan
Ja gott folk.
Efter sista stoppet ville den inte starta igen.
Väntade längre än tidigare.Ingen start.
Antog då att bränsle pumparna strulade. eftersom den nu inte ens startade.
Köpte på mig "för" och "huvud" bränslepump. (550kr och 880kr på Mekonomen)
Bytte förpumpen först. ( den var krånglig som s_t_n att få ut ur tanken!!!!!!).
Och bilen startade på första försöket.
Volvon Rullar igen =).
Har rullat sen dess.
( dock bara sträckor under 3 mil. Om bilen forstätter fungera ser ni ingen fortsättning).

Lycka till alla.
grodanboll skrev:Bytte förpumpen först. ( den var krånglig som s_t_n att få ut ur tanken!!!!!!).
Det är ett satans verk den där tankarmaturen. Skulle vilja möta konstruktören en mörk natt i en gränd och stoppa upp den någonstans. Fast egentligen är det den lilla serviceluckan man svär över.
Fortsättningen......... :cry:
Det är för er skull jag ställer mina knapphändiga kunskaper.
men lärorika erfarenheter till förfogande.

Har kört några dagar korta sträckor utan problem. Men.......
Motorn dog igen... denna gång efter endast 1 mils körning.
Det var alltså inte "förpumpen" i tanken. :shock:
Skulle bromsa in vid ett rödljus. Och motorn gillade inte att ligga på lågt varv så den gav upp och dog.
Provade starta. ett host. men ingen start.
avaktade, provstart igen.
ingen förändring.

Delar som är bytta av mig sen problemen började.
-Säkring till Bränslepumpar.
- Sevice ( bränslefilter,luftfilter,tändstift, )
-Bränslepumprelät
-Insprutningsrelät
-impulsgivare
-förpump bränsle. ( Huvudbränslepump bytt 2009 av tidigare ägare )

Undrar om man ska byta Tändmodul nu ? :roll:
199 kr på Biltema (Bosch) el 804 kr på Mekonomen (Bosch) ?

Btw vad är tjuvluft för något ? flera gissar på det men kan inte förklara :???:
ska försöka köpa loss en tändmodul från Biltema i Västerås imorrn

Trevlig Helg på er 8)
Jag har precis samma problem som grodanboll hade att bilen stannar o kan startas om efter ett tag. Men när jag provstartar om den så går huvudpumpen igång så?? Kan jag va säker på att det är tändmodulen eller kan det va pumpen iaf.? Tacksam för svar för jag är trött på o köpa massa nytt o bara chansa!
kallekrona skrev:Jag har precis samma problem som grodanboll hade att bilen stannar o kan startas om efter ett tag. Men när jag provstartar om den så går huvudpumpen igång så?? Kan jag va säker på att det är tändmodulen eller kan det va pumpen iaf.? Tacksam för svar för jag är trött på o köpa massa nytt o bara chansa!
Har du några felkoder? Om inte så är det billigaste att fatta multimetern och kontrollmäta komponenter innan du byter. Dom här felen det rör sig om kan vara mycket luriga. När du får dina stopp är det så att du har under eller nära kvarts tank då?

Mvh GK
Kopplingen tar högt upp.

Ok då kanske det är så med min oc[…]

EX60

EX60 CC går nu att konfigurera via hemsida[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p[…]

Häng ut dem för skambeläggning