Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tack för ditt svar! Ljudet uppkom efter att jag bytt båda yttre knutarna och då hade jag inte på något fett alls vid första hopmonteringen. Det var ej limmat innan förresten. Har sen haft isär allt 3 gånger för test av annat fett samt att jag hade en läckande tätning mellan drivaxeln och växellådan på vänster sida. När jag bytte knutarna så stod bilen uppallad på bultarna till subframens bakre bussningar i minst ett dygn, kan det låta därifrån? Bultarna sitter bra dock.

Det är riktigt svårt att höra exakt varifrån det låter, men jag tycker det är någonstans kring hjulen i fram, och på båda sidorna.
Ibland klickar det vid igångsättning, men det ljudet som låter oftast är ett "knakande" ljud som uppkommer om man från att ha backat börjar köra frammåt och tvärt om. Klicken uppkommer även om man t.ex. motorbromsar och sedan ger full gas. Vet att du skrivit tidigare att klickandet beror på glapp i splinsen och att knakandet beror på vridningen mellan lagret och anliggningsytan på knuten. Så det känns ju som att det stämmer på mitt problem. Lithiumfettet som kom ur sprayburken var ganska skummigt (hade skakat den noggrant), ska lithiumfett vara så?
av *pettson*
Knakande ljud.. hmm skulle du kunna spela in det? För oavsett om fettet fungerat eller inte gällande klicket. Så ska det INTE kunna knaka eftersom det är fett mellan ytorna. Det gör att jag tvivlar på att det är knutarna du hör.
fick tyst på mina klickande med biltemas drivknuts fett på tub.
Sen blir det enklare hänga med i tråden om ni testat snabbsvar eller besvara istället för hela tiden CITERA varandras inlägg :!:
av *pettson*
Ta bort knappen citera. Den ogillas ju ändå hur den än används.
Sen tar ni hand om mailen i mina hemmamail som redan nu översvärmas av människor som inte förstår eller tycker nåt är otydligt trots citat, eller inte citat, delskrivningar och dellösningar, hellösningar, eller oviljan att ens försöka söka själva efter nånting.
Alternativet iallafall jag har för att få en fritid, utan att få jobba gratis all vaken tid, är snart att helt enkelt sluta svara och avregistrera mej.
Jag hade problem med klonkande ljud på vä fram när jag motorbromsade och vid gas. Visade sig att det va den inre drivknuten som var kass. Fast vet inte om det lät sådär som på filmen du spelat in eftersom jag satt inne i bilen.. :)
Trasig pump? Rapsolja?

Att spola ur med diverse medel kan hjälpa en […]

Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]