Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Någon med erfarenhet att placera barnstol i framsätet och inte haft nyckelavstängning av airbagen på passagerarsidan? Ha fått uppgifter om att säkerhetsbältet måste bytas m.m. till en kostnad av 5000 kr, men även att det räcker med att ta bort anslutningen till airbagen samt lägga in ny mjukvara. Det gäller en Volvo xc70 årsmodell 2008.
Användarvisningsbild
av hollan
bältet måste bytas bla för att det är för kort det räcker inte runt barnstolen
Användarvisningsbild
av Bosse78
hollan skrev:bältet måste bytas bla för att det är för kort det räcker inte runt barnstolen
Dom flesta barnstolar jag sett fästes då inte genom att dra bältet runt barnstolen utan funkar med väldigt kort bälte
av volvoc70cab
Men, men. Vad skiljer bältet från en med avstängbar krockkudde ? Samma bälte med krockkudde inkopplad respektive urkopplad. Förklara !
av Jöns
Enligt instruktionsboken:
Om personen i passagerarstolen är över 140cm ska airbagen vara .
Om personen i passagerarstolen är under 140cm ska airbagen vara av.

Då fungerar airbag och bälte tillsammans.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jöns skrev:Enligt instruktionsboken:
Om personen i passagerarstolen är över 140cm ska airbagen vara .
Om personen i passagerarstolen är under 140cm ska airbagen vara av.

Då fungerar airbag och bälte tillsammans.
Jag tycker det är lite svårt att veta hur man skall göra med detta även om volvo (och saab med för den delen) rekomenderar 140cm som brytpunkt. Vår 8-åriga dotter är 142cm lång och måste absolut ha bilkudde för att få bältet riktigt, det lär hon behöva i minst två år till gissar jag. Men hur skall man göra med krockkudden, ännu så länge har jag den absolut avstängd men någonstanns bör man väl slå på den igen antar jag. Volvo säger ju 140cm men jag tycker det känns osäkert. Är jag fjantig?

/Martin
av Malmstroem
Mina barn är under 140 cm och jag har därmed airbagen avstängd när de sitter fram (naturligtvis på bälteskudde).

Så fort de blir över 140 cm kommer jag att slå på airbagen, även om jag fortsätter att använda bälteskudde.

Jag tror att fördelarna med airbag är större än nackdelarna. Men det är vad jag tror, och eftesom jag inte har någon möjlighet att själv utföra riktiga test så får jag lite på Volvo.
av ptja76
volvoc70cab skrev:Någon med erfarenhet att placera barnstol i framsätet och inte haft nyckelavstängning av airbagen på passagerarsidan? Ha fått uppgifter om att säkerhetsbältet måste bytas m.m. till en kostnad av 5000 kr, men även att det räcker med att ta bort anslutningen till airbagen samt lägga in ny mjukvara. Det gäller en Volvo xc70 årsmodell 2008.
Funderar på att köpa en V70 -09 där det inte finns nyckelavstägning av airbagen, går detta eftermontera ?
Vad kostar det att koppla ur den?

Kommer det kosta en förmögenhet kanske man skall kolla efter en annan bil.

En av anledningarna till placeringen är att f[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]