Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mojja
Eldningsolja e32 är samma diesle som du tankar på macken. Enda skillnaden är att den är färgad grön.

E10 kan med fördel användas på sommaren men är inte att rekomendera på vintern då den fryser och bildar en isklump i tanken.
Användarvisningsbild
av kvantskum
mojja skrev:Eldningsolja e32 är samma diesel som du tankar på macken. Enda skillnaden är att den är färgad grön.
Som jag skrev, stämmer helt.
För något år sedan hade jag ett långt och givande telefonsamtal med en ingenjör på ett av Sveriges raffinaderier där han sakligt förklarade detta för mig.

"Eldningsolja" är dock ett vitt begrepp, se klassificeringarna jag nämnde i inlägget ovan.
Den sega "Bunkerdieseln" går även den under benämningen eldningsolja, och slår man den i tanken tar man sig inte långt.
Så självklart måste då Volvo friskriva sig från allt i boken, eftersom även dom vet att det finns ärkenötter som skulle slå vilken gegga som helst i tanken.

Men E32... = Mackdiesel.
Senast redigerad av 1 kvantskum, redigerad totalt 0 gånger.
av mojja
Med rätt kontakter betalar man inte mer än 7 -8 kr/l för E32
av mojja
kvantskum skrev:
mojja skrev:Med rätt kontakter betalar man inte mer än 7 -8 kr/l för E32
+moms... :wink:
Har du ett företag i tillverknings industrin får du tillbaka både momsen och en viss del av koldioxid skatten. Blir inte mer än ca 7-8 kr/brutto per liter då :-)-)
Användarvisningsbild
av kvantskum
mojja skrev: Har du ett företag i tillverknings industrin får du tillbaka både momsen och en viss del av koldioxid skatten. Blir inte mer än ca 7-8 kr/brutto per liter då :-)-)
Yez. Korrekt.
I det fallet skulle man nog unna sig lyxen att låta dieselvärmaren jobba hårt under de kalla vintermånaderna.. :D
Användarvisningsbild
av len
helt rätt att diesel, sjödiesel och eldolja är samma bränsle. Men E10 bildar ingen isklump. Den blir ganska trögflytande och man kan få bekymmer med bränslepumpen vid stark kyla. Motorn klarar den vid -15 men knappast dieselvärmaren! Och den gör väl bara 3 startförsök innan du måste på verkstad för nollställning.
Böter med färgad diesel (exvis grön eldningsolja) är 10 papp första gången, 20 papp nästa. Så det kan bli dyrt. Denna "fuldiesel" är ful ur skattesynpunkt, inte ful med smutspartiklar.
av bilen
Jag skulle inte använda eldningsolja av den enkla anledningen att den inte innehåller smörjande tillsatser, observera att jag inte hör talas om röd diesel. (skriv nu inget om användandet av tvåtakstolja i detta sammanhang). Alger eller bakterier som kanske är mer rätt fanns för decenier sedan och har inget med enbart RME att göra. Bakterier uppkommer där det finns föroreningar/ vatten i dieseln. Se upp med högtryckssprutan :) .
Användarvisningsbild
av isak
på grund av att RME är hygroskopisk så suger den åt sig luftfuktigheten, har ingenting med högtrycksspruta att göra! algbildning kom i samband med RME intåget värre på tankar med liten omsättning.
Isak

Vad tror ni om det här, GM stänger 5 fab[…]

Sensorring bak Volvo V40

Det ska jag göra! Tack för tipset👍

D4 VEA dricker olja

Bläddrar du ner till bilderna i detta inl&aum[…]

Ok, tack för svar! Då skall jag googla[…]