Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Plantronixs
Tja behöver lite hjälp vill byta bakfjädrarna på en S40 T4 98 efter som att dom hänger lite där bak. Vart kan man köpa bakfjädrar som passar till min bil merän volvo? För dom tar nästan 900 kr st för fjädrar bak och så säger dom att jag måste titta på vilken färgbetekning jag har att det har med hårdheten och mjukhet göra. Måste man köpa med samma färgbetekning som man har där framme eller går det bra om man köper dessa? ----> http://butiken.chassit.se/katalog.asp?Refnr=5934 med artikelnummer ---> QSS2924
Användarvisningsbild
av MartinS
Alla fjädrar passar men det kan bli lite olika höjd och hårdhet beroende på varifrån de kommer.

Jag slängde på ett par V40-98 fjädrar jag hade liggande på min S40-03 när de som satt på hade gått av. Den blev någon centimeter högre bak men det känns lite som det kvittar i mitt fall.

/Martin
av Plantronixs
MartinS skrev:Alla fjädrar passar men det kan bli lite olika höjd och hårdhet beroende på varifrån de kommer.

Jag slängde på ett par V40-98 fjädrar jag hade liggande på min S40-03 när de som satt på hade gått av. Den blev någon centimeter högre bak men det känns lite som det kvittar i mitt fall.

/Martin

Så du menar att man kan ha bakfjädrar från en 00- och uppåt med till min T4 -98? Passar verkligen dom nya modellens fjädrar till gammla modellen fjädrar efter som du kunde byta på din s40 03a till gammla modellens fjädrar?..
Användarvisningsbild
av MartinS
Plantronixs skrev:
MartinS skrev:Alla fjädrar passar men det kan bli lite olika höjd och hårdhet beroende på varifrån de kommer.

/Martin

Så du menar att man kan ha bakfjädrar från en 00- och uppåt med till min T4 -98? Passar verkligen dom nya modellens fjädrar till gammla modellen fjädrar efter som du kunde byta på din s40 03a till gammla modellens fjädrar?..
Det fungerade i allafall fint att montera 98 fjädrar på min 03:a så det omvända borde ju också fungera. Fram är det dock skillnad, där kan du inte mixa årsmodeller hej vilt.

/Martin
av Plantronixs
MartinS skrev:
Plantronixs skrev:

/Martin

Det fungerade i allafall fint att montera 98 fjädrar på min 03:a så det omvända borde ju också fungera. Fram är det dock skillnad, där kan du inte mixa årsmodeller hej vilt.

/Martin

Det blir nog en 20 mm sänkningsats i stället kostar 1500kr för alla 4 så. Volvo tog 900kr st för bakfjädrar och det var orginal. Då kan jag ju lika bra ta sänkningsatsen för 1500kr så får jag alla fyra bytade och det blir samma höjd runt om..

MVH Plantronixs

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]