Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreas 80
Jag ringde Volvo och de sa att den programuppdatering man får när man gör en service inte uppdaterar programvaran i spjälhuset. Nerladdning av programvara till spjälhuset kostar ytterligare c:a 1 000:-.
Det låter underligt.
Jag gjorde en "Total CAN upgrade" för några år sedan.
Då fick jag uppgraderad mjukvara i både spjäll och motor. Det vet jag till 100%

(Är det någon som vet om det är en speciell uppgradering som görs vid service, har hela tiden trott att den går igenom allt.)

Ring till en annan firma och fråga, se om de säger samma sak.
Senast redigerad av 1 andreas 80, redigerad totalt 0 gånger.
av Arnold
andreas 80 skrev:
Jag ringde Volvo och de sa att den programuppdatering man får när man gör en service inte uppdaterar programvaran i spjälhuset. Nerladdning av programvara till spjälhuset kostar ytterligare c:a 1 000:-.
Det tror jag inte på.
Jag gjorde en "Total CAN upgrade" för några år sedan. Det är samma sak de skall göra vid service.
Då fick jag uppgraderad mjukvara i både spjäll och motor. Det vet jag till 100%

Ring till en annan firma och fråga, se om de säger samma sak.
Det är väl bara Mechanum och Mecha som kan göra programuppdateringarna, förutom Volvo?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Det är möjligt.
Men jag vet flera som gjort en sk Service uppgradering/Service 2.0 som även fick mjukvaran till spjället uppdaterad samtidigt.

Därav menade jag att du kunde fråga en annan volvoverkstad, om de säger anorlunda.
2.0 är väl en annan form av service, ett avtal där du prenumererar på service och då ingår en fullständig uppdatering av programvaran
I spjället så sitter det en spjällmotor och en fjäder + en potensiometer inget minne, i vart fall inte i de som jag har dissikerat
Användarvisningsbild
av andreas 80
Nja, min far har precis bokat "vanlig" service på sin bil, S60-05 Där ingick uppdatering av mjukvara.
Han har inga avtal eller annat, utan bara ringde och ville ha 12000 mila service.

Magneti Marelli spjället innehåller mjukvara, ingen tvekan om den saken. Den är en egen nod som skickar egna meddelanden över CAN, som dessutom kan laddas om.
Tänk på alla som sätter i begagnade/renoverade spjäll som måste laddas om för att fungera.
Bosch spjället däremot är det anorlunda med.
av Arnold
andreas 80 skrev:Nja, min far har precis bokat "vanlig" service på sin bil, S60-05 Där ingick uppdatering av mjukvara.
Han har inga avtal eller annat, utan bara ringde och ville ha 12000 mila service.
De uppdaterar mjukvaran vid vanlig service. Men i den uppdateringen ingår inte uppdatering av spjälhusets programvara, enligt vad de sa på Volvo.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Ok, det kanske är ändrat, men jag vet som sagt flera andra som fått spjället uppdaterat vid service, utan att be om något speciellt, eller någon extra kostnad.

Därför tyckte jag du kunde höra vad en annan verkstad säger. Så de inte försöker lura dig på 1000kr bara för att uppdatera spjället.
Det bästa vore om någon här på forumet som jobbar på en verkstad kan svara på frågan.

Spjället är ju ett stort problem, och att inte volvo skulle välja att uppdatera det automatiskt vid service är ju att skjuta sig själv i foten, därför tyckte jag det låter högst osannolikt att alla styrenheter UTOM spjället uppdateras.

Kanske låter jag envis och lite gnällig här, men jag vill naturligtvis det bästa för dig.
av Arnold
andreas 80 skrev:Ok, det kanske är ändrat, men jag vet som sagt flera andra som fått spjället uppdaterat vid service, utan att be om något speciellt, eller någon extra kostnad.

Därför tyckte jag du kunde höra vad en annan verkstad säger. Så de inte försöker lura dig på 1000kr bara för att uppdatera spjället.
Det bästa vore om någon här på forumet som jobbar på en verkstad kan svara på frågan.

Spjället är ju ett stort problem, och att inte volvo skulle välja att uppdatera det automatiskt vid service är ju att skjuta sig själv i foten, därför tyckte jag det låter högst osannolikt att alla styrenheter UTOM spjället uppdateras.

Kanske låter jag envis och lite gnällig här, men jag vill naturligtvis det bästa för dig.
Det vet jag att du vill och det är jag jäkligt tacksam för. Jag ska höra med andra verkstäder. Det är ju märkligt att Volvo gör så. Volvo väljer att sätta sig själva i dålig dager för att kunna dra folk på en tusing extra.
Användarvisningsbild
av hollan
finns det en senare mjukvara så får du den i serviceuppdateringen antingen har killen på volvo snackat i nattmössan eller så har du frågat om omladdning och inte uppdatering
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Den har inte B&W, det är Harman Kardon...[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]