Så har jag åkt omkring med polestar i en vecka, även om jag bara hunnit köra 20mil varav 15 av dessa varit i stockholmsträngseln och på motorväg med barn i bilen så känner jag att det är dags för en summering.
Bilen har blivit fruktansvärt vridstark, jag kan åka på fyran genom rondeller med ett varvtal under 1000 rpm utan att bilen protesterar. Det var mest för att testa, men att köra på trean i rondeller, korsningar mm där jag tidigare tvingades växla ner till tvåan är helt smärtfritt. Mycket skönt då jag tidigare antingen fick stå ut med att köra på tvåan eller växla upp och ner konstant genom villaområdet här hemma.
Jag kan inte bara köra på högre växel, jag kan köra längre på samma växel innan bilen börjar tappa moment och jag måste växla upp (skedde ju redan strax efter 3000rpm orginal).
Dessa två ovan kan summeras i att bilen blivit mycket mer körbar och att jag inte lider lika mycket av att jag köpte en bil utan automatlåda. Registret är betydligt längre så jag slipper sitta och veva med spaken hela tiden.
En till stor skillnad är vid acceleration på femman och sexan i hastigheter kring 90-120km/h. Förut var accelerationen för dålig på sexan för att kunna byta fil på motorvägen där hastigheten var högre så jag var tvungen att växla ner. Bilen var i princip död på femman och sexan. Nu är den väldigt körbar på de växlarna, att i 100km/h trycka fullt på femman är som att sitta i en saab då det börjar slita i ratten
Trots torr asfalt och fina däck så spinner det på tvåan om jag kliver på fullt strax under 2000rpm.
Jag har insett att jag blivit äldre och fått barn så jag uppskattar inte att kunna leka lika mycket som tidigare, och handen på hjärtat så är det en diesel så det är inte den bästa bilen att leka med oavsett polestar eller ej.
Men jag uppskattar väldigt mycket att bilen blivit så mycket mer körbar!
Funderar på att fixa racelogictider på lämpliga intervall (ej 0-100) med lämpliga växlar så ni som funderar på en uppgradering får lite att jämföra med.