Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har för ett antal veckor sedan rengjort vevhusventilationen på min 850. Något som jag inbillar mig är att enligt färddatorn så verkar det som att bilen tar mer bränsle?! Är detta möjligt och är det nån som gjort samma observation? När jag monterade tillbaka allting så var jag osäker på två slangar. Någon som har en skiss eller uppgifter hur slangarna ska vara dragna osv. Haynes rep. handbok finns det inget i i alla fall. Bilen fungerar i alla fall utan problem, jag upplever den som piggare vilket kan ha att göra med att jag i samma veva rengjorde insuget och spjällhuset... någon?
Användarvisningsbild
av dahumbug
Finns det INGEN som sett över sin vevhusventilation i dett forum? Ingen som har några idéer??
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen ska inte dra mer soppa!
hadde du väldigt igensatt spjällhus & vevhusvent, så stämmer nog inte adaptionen & det kanske är därför den drar mer soppa?

nolla de du adaptionen?
av Blade25
CarMan skrev:bilen ska inte dra mer soppa!
hadde du väldigt igensatt spjällhus & vevhusvent, så stämmer nog inte adaptionen & det kanske är därför den drar mer soppa?

nolla de du adaptionen?
Vad menas med adaptionen?? :oops:
av *pettson*
CarMan skrev:bilen ska inte dra mer soppa!

nolla de du adaptionen?
bilen är ju styrd på lamdan så den klarar nog definitivt ut detta.. Dock kan det ta lite extra tid.
Användarvisningsbild
av dahumbug
Detta var intressant, inte för att jag heller vet vad adaption är!
Ni som skriver om detta och det där med att Lambdan styr adaptionen, hur fungerar det egentligen. Och framförallt, hur "nollar" man adaptionen?

Skulle vara intressant om ni kunde berätta hur det funakr osv.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av CarMan
bilen har förprogramerat i datorn hur bycke bränsle den ska få vid olika sitruationer.
motorn finjustarar sedan detta med hjälp av lamdasonden.
man kan då se på "lamdaintegratorn" hur mycke man har justerat från grund "datan"
bilen komer nu att andvända den nya datan som platform & justera utifrån denna.

den här justeringen pågår kontinuerligt, då motorns förutsättningar helatiden varierer (motorn blir ju nedsmutsad & sliten, samt att bärnslekvaliten varierar & även atmosvärstrycket)

om du nu drastiskt förendrar motorns "miljö" iform av en rengöring, så kommer mptorns nuvarande "arbetsplatform" att vara långtifrån en optimal "arbetsplatform"

& skiljer det för mycke kan man tillomed få lamptändning på motoerelektroniken

på denna bil räcker det med att lägga av batteriet ett tag föra tt nolla adaptionen
Motorhuv öppen?

När jag i appen trycker på mina resor[…]

Högt motorljud

Köp en skiva till motorhuven. IMG_1818.jpeg[…]

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

745 -88B med 16V motorn. IF Skadeförsäk[…]