Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av bilman
Fick anmärkning på besiktning att tutan otillfredsställande på min 745/90.När jag köpte bilen år 2000 satt tutan längst fram under kofångaren.Den var skitig och ganska rostig.Köpte en ny och monterade den i motorutrymmet.Blir tutan verkligen ljuddålig på tio år? Aldrig på någon tidigare besiktning har jag fått anmärkning på tutan.Nu måste jag byta den.Den som sitter är ju original.Hur vet jag att en ny låter högre? Är det någon som har förslag på en tuta med högre skrik än original?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Åk till skroten och ta från en 240, ta bägge hornen.

Mvh GK
av bilman
Tyvärr fanns inget på skroten.Provade en högtonstuta från Biltema,men tyckte inte att det lät högre än min.Nu undrar jag två saker:Jag såg på tutans placering att tutan satt en metallbit med 2 utåtvikta kanter med hål i vardera.I den ena satt tutan.Tolkade det som man kan ha två tutor.Den andra är vad Candypig nämnde om tuta från V70,är det då samma montering? eller måste man borra och köpa ytterligare grejer för att få den på plats?
av Jansson402
bilman skrev:Tyvärr fanns inget på skroten.Provade en högtonstuta från Biltema,men tyckte inte att det lät högre än min.Nu undrar jag två saker:Jag såg på tutans placering att tutan satt en metallbit med 2 utåtvikta kanter med hål i vardera.I den ena satt tutan.Tolkade det som man kan ha två tutor.Den andra är vad Candypig nämnde om tuta från V70,är det då samma montering? eller måste man borra och köpa ytterligare grejer för att få den på plats?
Satsa på en tuta från V70! Låter lite trevligare :D
Kan hända att man får modifiera lite för att få den att passa. Och likaså strömkablarna, anslutningarna ser lite annorlunda ut. Absolut inga problem, hade tutor från V70 själv när jag åkte 740!
av ironbutchers
740 tutan är ett skämt! Som andra sagt här satsa på v70 tutan och kolla också knapparna på ratten( kontakterna och sånt) krånglar ibland på 740 ( inget svårt jobb att göra själv)
av Candypig
bilman skrev:Tyvärr fanns inget på skroten.Provade en högtonstuta från Biltema,men tyckte inte att det lät högre än min.Nu undrar jag två saker:Jag såg på tutans placering att tutan satt en metallbit med 2 utåtvikta kanter med hål i vardera.I den ena satt tutan.Tolkade det som man kan ha två tutor.Den andra är vad Candypig nämnde om tuta från V70,är det då samma montering? eller måste man borra och köpa ytterligare grejer för att få den på plats?
Jag kan ta ett foto på de imorgon och slänga in, så ser du hur jag gjort, jag flyttade mina till bakom grillen, krävs lite lätt modifikation med nya fästen och förlägning av kablar men det är "lätt gjort".
av umekille
OBS!!!! Tutan får inte vara jordad via tutans chassie
utan måste ha 2-separata kontakter(jag montera en
horntuta på min 745 som var chassiejordad den fes bara)
monteringen av tutor under bilen e verkligen en miss på 740
förbrukat 3-st biltema på min allaredan ??:-/
Hastihetsmätare.

Detta tycks vara ett ganska vanligt fel på v[…]

Fundering på fälgar XC60-2017

Hej, sitter och tänker beställa nya f&[…]

Vid sådana här tillfälle kan jag g[…]

Hej, köpte en billig bil till grabben som f&o[…]