NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matchi
Hej!

Jag har fått hem en uppsättning fälgar 8x19 ET40 med 235/35/19 däck på. Problemet är att de tar i ytterkant av hjulhusen när det är lite lass i bilen (4 pers). Bilen är helt original i chassit, ingen sänkningssats eller så.

Jag funderar på att köpa nya däck till fälgarna och prova med 215/35/19 istället för att se om de går fria i hjulhusen. Nån som kör med den bredden och samma ET på fälgarna som kan berätta hur det fungerar??

Har ingen lust att lägga x antal tusen på nya däck och sen att det inte går att använda bilen riktigt.
Användarvisningsbild
av opA
Jag kör med 19" AEZ Lascar 8,5x19 och med 235/35 däck på samt har 30mm sänkning och har inga problem med att de tar i någonstans.

Inte ens med 5 pers. i bilen har jag haft problem.. ( det har tagit i en gång när jag satt ensam i bilen, svängde och jag åkte ner i ett hål i marken då klonka de till. Kanske var dämpare som klonkade till och inte däcken ioförsig ).

Så varför de tar i din bil förstår jag inte..

Kanske ska tillägga att de är en V50 -08:a.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men beror det inte på att du har fel ET? Min bil har ET 46. Eller är det så att ET 40 normalt fungerar på en V50?
Användarvisningsbild
av opA
KKR skrev:Men beror det inte på att du har fel ET? Min bil har ET 46. Eller är det så att ET 40 normalt fungerar på en V50?
ET40 och ET45 ska passa enligt bythjul.com iallafall om man söker på fälgar till våra bilar =)
av Matchi
Det var ju skumt att det inte tar i för dig med sänkning och allt. Vad har du för ET på dina fälgar?
Mina tar som sagt i en hel del, har skrapat i även när jag kört själv och hamnat i nån större grop i vägen bara. 5 pers i bilen är bara att glömma, skrapar i hela tiden typ.
Användarvisningsbild
av opA
Matchi skrev:Vad har du för ET på dina fälgar?
ET45
De måste vara de iallafall.. enligt OCLBrorsons hemsida är de bara den ET:n som passar min bultcirkel, 5/108, på 8,5 med mina fälgar.

( De va förra ägaren som köpte fälgarna till min bil därav kan jag inte ge helt klara svar :) )
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]