Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av päpplet
fått hem mitt stora inköp nu 8)

Nästan komplett volvo original addonpaket (saknas höger sidokjol) och en omgång yttre vindavvisare. Naturligtvis är det dom långa bak :)
Bild

en läpp provmonterad
Bild

Frågan är nu hur mycket av det här som kommer hamna på bilen. Dessvärre kommer mina stänkskydd ta i så sidokjolarna kanske jag kommer hoppa över och det kanske blir att se dumt ut med både inre och yttre vindavvisare.

Värst av allt är att gubbkröken kommer försvinna då den inte får plats :cry:
Nu kommer en stor uppdatering på dagens bravader :)

Då kör vi!
Bild

bromsok och skiva borta
Bild

klassikern att dra av är bulten till nedre stötdämparfäste. Här gick det faktiskt att slå lös bulten ur hylsan efter lite onödigt sågande
Bild

axeln lös på en sida
Bild

den här sidan hade jag inte samma tur med så jag fick göra en ny hylsa då bulten var totalt omöjlig att få ur. Jag slog till och med sönder bärarmen så jag fick lov hämta en annan och montera igen :roll:
Bild

på väg ner...
Bild

blev nästan chockad, fanns nästan inget spån alls på bottenpluggen (mest troligt är väl att magneten släppt och blivit nermald :lol: )
Bild

nya axeln får ny fin olja samt nivåpluggen från gamla axeln då jag drog den rund och fick lov svetsa på en mutter för att få lös den
Bild

jodå gamla ägaren talade sanning :)
Bild

ny hylsa tillverkad och monterad efter mängder med svordomar och letande efter ett passande rör...
Bild

status på sista rosthålet på bilen är stabilt men då jag tyvärr måste jobba hela helgen och måste ha bilen till stockholm på tisdag så måste jag vänta med att svetsa upp det tills senare.
Bild

här är väl största anledningen till det, måste bort med genomslagsgummin, bensintank mm för att komma åt all rost...
Bild

tankarmaturen är utbytt till en i plast, jo jag tackar jag :D
Bild

hämtat lådan med renoverade delar och påbörjar monteringen :)
Bild

bakaxeln har fått nya bromssköldar så nu sitter det nya såna runt om
Bild

allt monterat och klart (eller jag nästan allt, lär köpa nya handbromsvajrar då dom var rätt murkna så handbroms finns inte alls :x )
Bild
Satte dit den grövre krängningshämmaren så 19mm både fram och bak + ett panhardstag med frisk bussning gav rätt intressanta vägegenskaper. Överstyrd är bara förnamnet :twisted:

MEN alla oljud är inte borta. Durrar fortfarande (inte lika mycket men tillräckligt) och ylar i något så kardan står på tur att bytas till en annan om det är något knutkors eller liknande som är dåligt eller att den helt enkelt är ihopsatt fel då stödlagret är bytt sen förut.

Och JA jag ska polera kåpan i vinter :wink:
Grymt jobbat! :shock: Tog de lång tid att få ner axlen? :roll:
Kompe skrev:Grymt jobbat! :shock: Tog de lång tid att få ner axlen? :roll:
Tog väl en dag när jag gjorde det själv
dahlen skrev:varför lossade du fjädrar och dämpare?`går ju att byta utan det jobbet :)
Var tänkt att jag skulle rostlaga domkraftsfästet så jag fick lov ner med en bärarm men då jag fick reda på att jag skulle jobba mitt i arbetet blev svetsningen inte av. Fick ju iallafall dit krängningshämmaren :)
tog en långtur igår på jobbintervju till vår kära huvudstad och av någon anledning fast jag tvivlade att den skulle hålla tog jag min bil även fast jag hade 30 mil enkel resa :lol:

Redan efter ett par mil så började stödlagret på att yla rätt illa och då den här bilden togs på E18 någonstans mellan västerås och stockholm lät det riktigt dåligt
Bild

paus ett par mil innan stockholm för bensträckning och låta stödlagret svalna :lol:
Bild

mitt inne i centrala täby bestämde den sig för att fylla 39000 mil :) Hög tomgång och dålig termostat är några ålderskrämpor den har fått
Bild

Då gasar vi hemåt, bitvis satt jag och skrek åt GPSen att den skulle hålla käft då den till och med avbröt sig själv ibland om hur, var, när jag skulle svänga :roll:
Bild

Dalmas som man är börjar man känna sig hemma när man ser dalahästar efter vägen :wink:
Bild

Paus på en rastplats i närheten av Hedemora eller Säter
Bild

Bild

Och inne i Säter fick både jag och bil godkänt av farbror blå för fortsatt hemfärd. Blev lite nervös då han skulle kolla däcken att han skulle se mina handbromsvajrar som sitter med buntband men det gick bra.

Var in en sväng på feltema och inhandlade en ny handbromsvajer (den långa var för dyr för min ekonomi så den får gå ett tag till), motorolja och lite silikonspray till elantennen som kärvar lite ibland

69mil kom jag på 60 liter bensin innan jag fick soppatorsk så den drog 0,87l milen på mestadels motorvägar med många omkörningar och farter över det lagliga, inte illa för en motor som är tvärslut och gått över 40000 mil :wink:
slog på stort igår och bytte stödlager på en gammal kardan jag hade liggande och smackade dit istället så nu är bilen helt fri från vibrationer och lagerskrik. Gamla kardanen glappade till och med i splinesen och den var ihopsatt ett hack fel :roll:

Nu är det bara en massa vindbrus och sånt jag stör mig på :wink:
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 75

Så det blev så till slut. Ytterligare […]

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]

Läcker spolarvätska avstängd