Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
rosenlorden skrev:Oj, kanske något man bör väga in vid köp av nya däck ser jag. Trodde inte det kunde skilja så många mil på olika däck :shock:
Finns ju inga genvägar enligt mig...

Har kört suddgummidäck som bara rullat 2000 mil men med suveränt supergrepp.

Har kört normaldäck som rullat 4000 mil med normalgrepp

Har kört bakelit-hårda däck som rullat 8000 mil med rätt skralt grepp.

Har tex aldrig råkat på ett däck med supergrepp som håller superlänge.

Såg att i STCC kostade däcken 1kr/meter att köra (på 3 mil körning gick det åt däck för 30.000 kr), grymt grepp var det....
av sensonic
Cox skrev:Beror på vilka däck man åker på.
Conti räkna med kortlivslängd
Michelin räkna med att dessa håller dubbelt mot Conti som är rena radergummit
Pirelli ingen erfarenhet av
Kan hålla med om Conti att jag tycker livslängden inte är den bästa. Brukar ha Michelin på andra bilar så det är min referens. Någon som vet hur Nokian Hakka står sig i jämförelse?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
knicklas skrev:Hur är det med fyrhjulsdriften - gör den att slitaget blir mindre? Kraften lär ju fördelas bättre så att det sliter mindre - eller?
Beror på hur du kör. Har du blyfot och tokbörnar iväg vid varje rödljus med fwd så kommer awd att spara massor med däck åt dig.

Kör man normalt så är ju AWDn framhjulsdriven 99,99 % av tiden och då sparar man inte något med AWD, man måste ändå skifta fram-bak eftersom fram slits mer än bak då haldexen i sort sätt är öppen jämt,
av Maccie
Om man som jag nu kör ganska lugnt, tycker jag att det var tur att min privatköpte XC70 levererades med Pirelli Scorpions som tydligen håller länge.

Är inte betjänt av kurvsmiskande egenskaper utan ser hellre att min plånbok blir gladare då däcken håller länge. Jag har 18"-hjul, så när det väl är dags blir det inte billigt...
Användarvisningsbild
av StringerBell
dst02 skrev:Jag åkte ca 3500-4000 mil på mina conti som satt på min gamla bmw, då var de inte fullt 3 mm kvar.
Samma här. Men 3500-4000 mil är inte dåligt.
av Larzan
sensonic skrev:Någon som vet hur Nokian Hakka står sig i jämförelse?
Kört ca 1500mil hittils på Sommardäcken och var precis in på däckverkstaden för hjulinställing efter styrledsbyte.
7mm på samtliga däckmarkeringar kvar.
225/45/17

Hakka 4 som nu går in på sin tredje säsong så har jag endast tappat EN DUBB.
Och det har ju varit rejäla och långa vintrar nu två år i rad.
Miltal ca 2500 hittils.
225/45/17

Och ja. Det kommer bli Nokian även i fortsättningen om inte det händer något radikalt i låsprissegmentet.
Nu var inte dessa däck speciellt dyra då jag köpte mina på kampanj på Bythjul.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag hann köra ca 5000 mil med mina conti sport contact II 225/50 R17 på in 2,5 FT. Ca 2,5 mm kvar vid 5000 mil men de var helt värdelösa efter 3000 mil. Vet inte varför men de var snorhala och det räckte med måttlig gas på tvåan så spann det om det var blött..... Förvisso framhjulsdrift och 225 hk men ändå.

Skall bli spännande att se om de pirelli PZero som jag har nu är bättre.
av Steff 99
Racetwin2 skrev: Skall bli spännande att se om de pirelli PZero som jag har nu är bättre.
Min upplevelse ang Pirelli PZero är efter att ha haft dessa på flera bilar, att däcken har ett mycket bra grepp när dom har mönster, MEN livslängden är(eller har varit) ett skämt, som jag skrivit i tidigare trådar. De som satt orginalmonterade på min senaste V70 D5 MY 10 på 18" fälg, där syntes slitaget efter 500-600 mil, det var 3 mm kvar när bilen lämnades tillbaka (enligt protokoll) efter 3000mil , då hade bilen rullat ca 50% på Pirelli PZero och resten av tiden på vinterdäck.
Ingen extremkörning utan vanligt nyttjande 50-50 stad/landsväg.

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]