Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
du skall flytta över flexplattan från din gammla för den kan skilja och då ångrar man sej bittert :D är den torr och fin bakom så rör inget är den kladdig byt packboxen till veven är motorn servad som den skall så är kamremmen bytt för 2000mil sedan så ser den fräch ut så ser jag ingen anledning och byta remmen du kan ju passa på att plocka ner vevhus venten som är en burk under insuget rengör den eller byt ingen dyr sak annars är de bara olja o filter o glyckol som skall till automatoljan är lättare och byta när allt är ihopasatt för du pumpar ur oljan
nu är detta budget tipps för jag har i åtanke på miltalet på din bil man skall ju helst inte lägga mer pengar på en reperation än vad bilen är värd annars kan man lätt spåra ut o byta vattenpump o spännhjul o kamrem grenrörspackningar o allt möjligt men man måste sätta allt i relevans
av "IDI"
Nu är man igång med bytet då. Jag undrar. Kan man köpa kamremssats och vattenpump på Biltema eller ska man köpa original? Eller har ni något annat tips på bra grejer?
Användarvisningsbild
av hollan
vattenpump behöver du inte byta är där inget glapp eller läckage så går den lätt 35000mil
Användarvisningsbild
av goransson89
BYT vattenpump.. Förra ägaren på min 850 bytte inte vattenpump när dom bytte kamrem... det resulterade i att vattenpumpen skar, kamremmen gick av och det blev haveri i toppen. Bilen hade då gått 28 000 mil ungefär... Så byt vattenpump för dryga 600kr istället för att renovera toppen sen och byta allt för 6000kr.. Mitt tips iallfall :) Jag byter vattenpump varje gång (eller varannan) när jag byter kamrem.. :)
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Jag köpte kamremsats på Skruvat.se och vattenpump på Mekonomen. När ändå motorn är vid sidan och allt är lättåtkomligt resonerade i alla fall jag som så att det är lika bra att byta vattenpump. Dom hundringarna är det värt och man kan känna sig lite "extra trygg" när allt är bytt ( kamrem, spännare, löphjul, vattenpump). Tryckplattan är lätt att byta med hylsnyckel, kom ihåg att dra med rätt moment bara, även på växellådan m.m. Om du vill ha lite olika moment om du är osäker så återkom, vi är nog några som kan ge dej dom. Tycker även att om du orkar så ta bort tråget och kolla hur det ser ut, där får du veta om bilen är skött ordentligt. Rekomenderar till sist att slå i Castrol så att du vet att motorn mår bra. Lycka till / Clas 8)
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Angående aut.lådan så den förlorar på sin höjd några deciliter när du kopplar bort kylningen så den låter du vara, det mår den bäst av. Men för säkerhets skull när allt är på plats kolla nivån ordentligt. / Clas 8)
av "IDI"
Tjena och tack för svaren. Jag monterar ny kamremssats, vattenpump, multiribrem. Bestämde mig nu i helgen när jag hade motorn på en pall.
av "IDI"
Nu är den "nya" motorn imonterad. Allt har gått bra, inga felkoder eller dylikt vid uppstart.

Kollade den gamla motorn. Den hade skurit i mittersta vevstakslagringen.
Användarvisningsbild
av TotanTotan
Grattis, känns alltid skönt när man lyckas. Hoppas att den håller i många mil. /Clas

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]