Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Tro det eller ej. Använd en slipkloss och slipa på plastkanten som ska in i röret. Alltså bara ytterst så att man får den lite spetsig.
Ta sen några droppar diskmedel och lite vatten, smörj in plasten. Ta fram handsläggan. Lägg länken mot röret och slå till. Med lite snits så kryper den faktiskt in direkt på ett enda slag. Du får efterjustera med några snällare slag mot plastkanten ev. Lägg då en träbit emellan så du inte krossar plasten. :wink:
av pimse
Sådär, nu sitter den där!
Trots avslipad kant slank den hit och dit, det krävs nog ett antal byten innan man lyckas få den ända in med ett slag.
Dock åker den in och fastnar på ett slag OM man lyckas hålla den rätt.

Tack för hjälpen!

Per
av lundvall
Hur ska man få ut den högra då jag inte kan bända ut den bakåt pga uppviket av plåten där den sitter.
Och trycka den åt vänster innan man bänder ut den går väll inte????
(Den inringade aluminium fästet menar jag)
av Uthil
Tja!

Jag fick nedslag på fästet som skruv nr 5 visar på bilden högre upp, var kan jag få tag i sådana, är det bara hos Volvo eller? Har kollat runt alla verkstäder, mekonomen och alla dessa. Och så en fråga till, vad heter den här delen, den heter väl inte bara plåt.

Hade
Användarvisningsbild
av stooges
Svarar väl här också.
Delen hos Volvo(nydel)
Konsol,v artnr9200189
Konsol,h artnr ?
Tydligen är det annat artnr om det är taklucka på bilen.
av Uthil
Den verkar ju inte så svår att byta heller, men måste man använda domkraft för att trycka upp bärarmen medans man skruvar bort den, eller räcker det bara med att hissa upp bilen med bilhissen, och sen ta bort den.
Användarvisningsbild
av stooges
Lättast är väl att sätta domkraften/pallbocken under bärarmen om du inte har tillgång till lyft,
eller ett par enkla ramper.
På vänster sida går en bromsslang genom konsolen men det löser du nog.
Lycka till. MVH P
av Uthil
Jag har lyft, men inget integrerat domkraft på den, så som SBP har, Jag kan bara lyfta upp bilen och mecka, men det jag menar är att måste jag hålla tryck på bärarmen när jag skruvar lös den och monterar den nya?

Och bra att veta, men det ska nog inte vara några problem, Var på volvo och beställde två nya, Tänkte att jag byter på både höger och vänster. Lika bra. Den andra var ok, men kanske åker på att byta den nästa år eller nåt, så jag beställde både höger och vänster.
av Uthil
Nu har jag vart och hämtat dessa konsoller, och den ena var dyrare än den andra, men det är för att det sitter en lite extra bit på denna, där bromslangen ska gå igenom, så det är därför, Men ska montera dit dessa i helgen.
Användarvisningsbild
av g00ey
Jag rekommenderar själv följande tråd som jag har startat en gång i tiden:

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=16&t=15926

:roll:

I den står det både om de inre och de yttre bakvagnsfästena... De inre fästena är som regel inte så svåra att byta. Man bör lossa bultarna till de yttre fästena, inte helt,men bara tillräckligt så att armarna blir rörliga och så bör man lossa på båda sidor på de inre fästena även om man bara skulle vilja byta det ena fästet. På så sätt kan man slippa böka med domkraften. Problemet med dessa fästen är att de genomgående bultarna vill rosta fast i fästet vilket kan göra att det blir ett helvete att få loss dem. Det är en fördel att ha en bra borrmaskin med bra metallborrar eller Dremmel eller liknade verktyg för att fila ner en bult genom ett litet hål, då underlättas jobbet markant om man har oturen att stöta på en fastrostad bult. Bultarna på de nya fästena har ett rejält lager med fett som jag lade på i förhoppning att det skall förhindra att det rostar fast igen även om jag inte lär behöva byta dessa fästen igen på denna bil.

För övrigt så rostar inte aluminium enligt vad jag lärde mig på kemilektionerna.
Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, ja[…]

Värme Cirkulation

Värmen i min bil har faktiskt inte varit rikt[…]