Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av yksimalt
Hej,

har en 855 från -96 i god form. Komplett ifylld servicebok med service varje år på Volvoverkstad innan jag köpte den.

Har sedan ca 3-4 veckor tillbaka uppstått ett ihåligt oljud vid kraftig vänstersvang (då kinetiska energin ligger på höger framdack). Oljudet uppstår endast vid denna manöver. Ratten skakar inte (alltså tror jag inte att det är servovätska som är problemet) och ljudet är konstant (alltså ej hackande) tills svängen upphör och hjulen står rakt i färdriktning. Bästa beskrivningen jag kan komma på är som om man skulle blåsa i en bastuba.

Ljudet grusar eller skrapar inte heller (något som jag läste om på andra trådar då man trott att den kan vara bromsar/bromsskivor).

Har någon av er stött på något liknande? Tackar på förhand eventuella svar.

Ha det!
/alexander
Användarvisningsbild
av g00ey
Kan du märka av om ljudets tonläge och/eller intensitet blir olika beroende på hur fort bilen rullar i den kraftiga vänstersvängen? Blir det samma ljud vid fullt rattutslag när bilen står still?
av yksimalt
I en rondell (mer eller mindre fullt rattutslag) i 20-30 km/h uppstår ljudet med lätthet och jag får intrycket av att ju skarpare sväng desto lättare uppstår ljudet. Men som du antyder börjar ljudet lite svagt för att "höjas" då jag svänger, för att sedan "sänkas" då jag börjar räta ut hjulen.

Ljudet har aldrig uppstått stillastående. Jag får intrycket av att den vikt (kinetiska energi) som hamnar på bilens högra hjul och axel på något sätt är kopplat till oljudet.

Vid närmare eftertanke hör jag ibland ljudet även vid en något kraftigare kort inbromsning som innan en vägbula, men då bromsningen är kort är ljudet likaså väldigt kort, till skillnad från en sväng som håller längre (och då också ljudet).

Tack för svaret. Har du några idéer?

/alexander
Användarvisningsbild
av g00ey
Du kanske kan kolla om det inte ett av lagrena på framhjulen som börjar ge sig, kanske är det drivknutarna. Kanske är det trots allt nånting med bromsarna. Du kan ju också kolla igenom alla leder i framhjulen såsom de som sitter på styrstagen, knarrstagen, spindellederna. Kolla även fjäderbensfästen och frambussningarna. Det är svårt att säga vad det kan vara för fel.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?