Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joohan
Hej på er!

Jag har hållt på och trilskas med denna felkod ett tag nu, så jag inhandlade en MaxiScan EU702 för att läsa ur felkoden och även kunna se live data från lambdasonderna och igår så gjorde jag ett tappert försök att få väck koden.

På lambdasond S1 så får jag ut fina värden och kurvan ser bra ut, men på lambdasond S2 är det helt dött. Så igår provade jag att byta den bakre lambdasonden men det gav inget resultat alls, fortfarande 0.0V.

Nu har jag läst lite här och många kallar 232an för tjuvluftskoden och pekar på en liten stump slang vid insugets gavel, så det ska jag kolla nästa gång jag har tid att stoppa skallen under huven. Är detta en "tomgångsfelkod"? Bilen går fetare och slukar en hel del mer soppa när felkoden är satt, samt att den känns lite orolig på tomgången.

Men hur kommer det sig att lamdasonden inte ger några värden? Är det något i systemet som slår av den?

(LMMen är bytt för ungefär ett år sen)
av joohan
Jo, självklart har jag gjort det! Men finns det ett samband mellan felkoden och att en lambdasond inte ger några värden? Eller ska den bakre lambdasonden knappt ge några värden?
av *pettson*
joohan skrev:Jo, självklart har jag gjort det! Men finns det ett samband mellan felkoden och att en lambdasond inte ger några värden? Eller ska den bakre lambdasonden knappt ge några värden?
Den bakre sonden reglerar inte någonsin, den sköter kontrollen av katalysatorn.
Den ska ligga så stilla som möjligt om kissen gör sitt jobb. Börjar bakre pendla så skriker systemet om att katalysatorn är ineffektiv.
Den främre sonden sköter regleringen.
Det är grundläggande kunskap som man bör ha om man ska felsöka vilket insprutningssystem som helst varsomhelst.
av mickemicke
Sökte på Google och hittade lite ledtrådar om det här problemet
- Långtids bränsleblandning för fet (sockel A2) på tomgång.
- Ingen felinställd öppen dump? de kan spöka till en del om den inte är tät.
- Vacuumläcka.

Kan du utesluta någon av dessa?
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?