Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
japp
av Andis
Då har man fått en ny kul fel code. ECM-130A
(Brukar kolla med jämna mellanrum om det är någon)

Det märkliga är att bilen går helt bra. Kan inte märka något fel i gången.
Ingen motorlampa heller som lyser.

Har provat nolla bort den men av 5 gånger jag nollan den så har det bara varit en tur som den inte kom tillbaka på sen kom fel coden igen.

Vad tycker ni man ska göra beställa en ny LMM eller bara köra vidare?
Eller fel söka något annat som kan påverka så denna fel code kommer.
Eller går det att rengöra LMM på något sätt som hjälper.

Besiktiga bilen för 2 veckor sen inga fel coder hos Bilprovningen avgasvärdena i top klass 0,0 i Co. 6 i HC. Lamdba 1.01. Vet dock inte när denna fel code börja kollade själv för 2 månader sen och då fanns den inte.

Bilen en xc70 2.5T 2004

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
ECM-130A = luftmasemätare . Men nu till det kluriga det är troligen inte fel på den.

På min visade det sig vara täppt vevhusventilation.

Så ifall du har den fel coden börja med att göra rent vevhusventilation.

Hur märker du felet.
Min började vaja på tomgång.
Var svagare på låga varv än normalt.

Bilen blir så mycket trevligare att köra med ren vevhusventilation.
Nu känner man av turbon igen och kraftigt direkt från låga varv.

Med vänlig hälsning,
Andis
av reverend
Kolla om du tjyvar luft efter LMM. Det skulle ju fa din fuel trim att bli fel och eventuellt ge dig en kod.
av Andis
reverend skrev:Kolla om du tjyvar luft efter LMM. Det skulle ju fa din fuel trim att bli fel och eventuellt ge dig en kod.
Hmm hur menar du nu?

Jag lämnade den till Volvo för att få ordning på dålig tomgång och försämrad effekt på låga varv samt hade felcoden på luftmasemätaren och fick service papper på att det var vevhusventilationen som det var stop i och rengjord samt nollad felcode och nu går den som den ska igen med full effekt och inget svajande på tomgång samt ingen felcode enligt mekanikern har inte kollat själv igen utan tar för givet att han släkt den.

Men vad är det för litet knep du skriver?
av reverend
Om den lacker luft nanstans efter LMM sa kompenserar bilen for det... tills den maste kompensera for mycket. Om jag forstar ratt sa blir det ett par "pending codes" forst, P0101 tror jag det var. Nar den tvingats att justera "fuel trim" tillrackligt mycket eller tillrackligt lange sa blir det en riktigt "code" som ger dig en check engine light. Det ar P0170 (tror jag!) som mer eller mindre betyder att fuel trim har justerats for mycket och for lange sa det ar definitivt nagat fel.

Enligt vad jag laser sa ar det OFTA men inte alltid att det finns nan spricka i insuget EFTER din LMM. Min tanke ar ju att med laddtrycksmatare borde man kanske se laddtrycket bete sig lite udda, men jag gissar bara. :D

Iaf, det ar ju gratis att klamma och vrida och vanda pa slangar och "hose clamps" for att utesluta dom forst.

Att bara öppna funkar inte, den behöver […]

ok, intressant! Vad det går att krån[…]

Elpriset

Knappt 0.1kWh idag, men har inte kollat hur panele[…]

Det gäller inte bara Leapmotor, samma sak […]