Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Som jag sagt tidigare, det är mer föraren än automatlådan som avgör om det dra mycket bränsle.
Efter en mängd dieslar med automat av olika märken och modeller, har jag vad jag kommer ihåg och vet bara lyckats att få en att dra över litern i stadskörning, då talar jag om riktig stadskörning i centrala Göteborg (inte i lillabyn runt korvkiosken och förbi enda trafikljuset o till höger 8) )
Det var min XC90D5 den var erkänt törstig, De senaste BMW530d E61, V70 D5 Polestar och XC60 Polestar ingen drog eller drar så mycket i stadskörning, men jag har en snittförbrukning som alltid ligger över den angivna blandatförbrukningen.
Att automat lådan "slirar" beror på ..lyssna nu, att man inte kan köra bil med automatlåda, speciellt med diesel, gasar man för mycket så kan man uppleva att det slirar, är man försiktig och utnyttjar motorns vrid, minimal gas så växlar det direkt till nästa växel i riktigt låg fart, inga problem att få lådan att välja trean i runt 20 kmh, men för mycket gas ..en slirande känsla och den växlar inte.
Trots detta körsätt så är jag iväg snabbare än de flesta, för i riktig stadskörning är det sällan man kommer över 30kmh.
av Lazy
Steff 99 skrev:Som jag sagt tidigare, det är mer föraren än automatlådan som avgör om det dra mycket bränsle.
Efter en mängd dieslar med automat av olika märken och modeller, har jag vad jag kommer ihåg och vet bara lyckats att få en att dra över litern i stadskörning, då talar jag om riktig stadskörning i centrala Göteborg (inte i lillabyn runt korvkiosken och förbi enda trafikljuset o till höger 8) )
Det var min XC90D5 den var erkänt törstig, De senaste BMW530d E61, V70 D5 Polestar och XC60 Polestar ingen drog eller drar så mycket i stadskörning, men jag har en snittförbrukning som alltid ligger över den angivna blandatförbrukningen.
Att automat lådan "slirar" beror på ..lyssna nu, att man inte kan köra bil med automatlåda, speciellt med diesel, gasar man för mycket så kan man uppleva att det slirar, är man försiktig och utnyttjar motorns vrid, minimal gas så växlar det direkt till nästa växel i riktigt låg fart, inga problem att få lådan att välja trean i runt 20 kmh, men för mycket gas ..en slirande känsla och den växlar inte.
Trots detta körsätt så är jag iväg snabbare än de flesta, för i riktig stadskörning är det sällan man kommer över 30kmh.
Vad säger detta? ?:-/
av Tarsiger
Momentum skrev:Glömmer ni inte mellansteget "slipping lockup"?

Ett medvetet mellanläge, för att skapa bättre "komfort", min upplevelse är att jag kan "styra" lådan om den ska växla upp och låsa full lockup eller slira lite med slipping lockup genom körstil

"Slipping lock-up
Is a function which provides gentler engagement with dampened vibration and lower noise when using the lock-up gear. When this function is activated, lock-up is active but not fully applied.
"

"Due to the slipping of the torque converter, between 50-200 rpm, the friction properties of the transmission oil are very important. The transmission oil's properties therefore differ from conventional ATF oil properties. Always use transmission oil specified for this transmission, otherwise the function of the transmission can be impaired."

Det är klart att lockup inte kan appliceras momentant, det skulle vålla påfrestningar och diskomfortabel ryckighet. Så något övergångsskede mellan öppen och sluten lockup-koppling måste finnas. Man kan gissa på något i stil med de övergångar som i dubbelkopplingslådor måste ersätta kopplingens utjämnande verkan vid manuell växellåda. Men att det skulle tillämpas kvarliggande mellanlägen av "slipping lockup" inom vissa hastighetsintervall eller så, det förefaller osannolikt. Ju fler växelsteg som står under bevakning av lockup-system desto mer angeläget att ställa krav på uppmjukade övergångsskeden mellan ingen och full lockup.

Själv har jag inte tagit reda på hur Geartronickonvertern i detalj fungerar, t ex huruvida det finns en krans av styrbara ledskenor mellan pump- och turbinhjul som verkar i förlustminskande riktning vid olika utväxlingar. Det fanns ju en gång amerikanska motorstarka bilar där atuomatlådan hade ett enda framåtsteg, och där kan man gissa att reglering genom ledskenor var avgörande.

Återigen aktualiseras frågan varför Powershift eller annan dubbelkopplingslåda inte tycks komma till de fler Volvomodeller, t ex XC70. Att dylika lådor inte skulle klara vridmomenten verkar inte rimligt när man hör att de fungerar så väl på Porsche. Det kan helt enkelt vara så att Volvo försummat att reservera tillräckligt utrymme för dubbelkopplingslådans vid sidan av stora dieselmotorer när V/XC70 II designades.

F ö kunde man nyligen i motorpress läsa att Mazdas ingenjörer efter utvärdering av nuvarande dubbelkopplingsteknolgi funnit att denna inte har framtiden för sig. I stället har de satsat fullt på innovativ utveckling av den traditionella automatlådan (konverter + en serie planetväxelsteg) med målsättning att göra denna klart bränslesnålare än en manuell växellåda.
av Lazy
Ja jag vet inte hur man kunna ska övertyga vissa om hur verkligheten är när man jämför 2st bilar med samma motor där den ena har aut. och den andra har man. och man kör samma sträcka i samma hastighet och får fram att den med aut. drar 1,4dl mer/mil. ??:-/
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Som jag sagt tidigare, det är mer föraren än automatlådan som avgör om det dra mycket bränsle.
T.o.m när volvos egna experter kör EUs körcykel så får de ju automataren att dra 33.8% mera. Det är inte småpotatis.

Tänk om det funnits en knapp som man kunnat trycka in som hade kopplat ur slipping lockups, komfortslirning och hysteriska kickdown sportväxlingar när man kör till vardags så hade kanske inte autoamatren dragit ett skvatt mer än den manuella.
Användarvisningsbild
av Gurra82
tompathepilot skrev:Volvo skulle haft iShift i sina personbilar! Automatiskt växlade manuella lådor, vem vet i framtiden...
Det hade varit något, men på mitt nya jobb så har åkaren inte haft speciellt tur med sina I-shift lådor (på mitt gamla jobb hade vi nästan inget strul alls), sån otur att det blivit manuell växlade Scania R560 nu :D
av Steff 99
Ynot skrev:Ja jag vet inte hur man kunna ska övertyga vissa om hur verkligheten är när man jämför 2st bilar med samma motor där den ena har aut. och den andra har man. och man kör samma sträcka i samma hastighet och får fram att den med aut. drar 1,4dl mer/mil. ??:-/
Det kan innebära att du kör en automat annolunda, eller att den vägen med stopp o start, kan vara ogynnsam för en bil med automatlåda, tar du samma bilar och kör en annan sträcka och en annan förare och jämför, kan innebära att automaten drar mindre...eller har du testat ?
Men ett konstraterade är att automaten med dej bakom ratten drar mer än den du kör med manuell låda, så där har du rätt, förutsatt att du inte gått efter färddatorn.
av acr32
AllanB skrev:
acr32 skrev:Sen att det inte blev BMW, beror på massa andra dåliga lösningar som gjorde att den förlorade stort(?) mot XC60..... :D
Som vaddå? (frågar av ren nyfikenhet)
Oj oj, ok detta var det som vi fick på våran minus lista:
Det gick inte att få integrerade bälteskuddar, Det fanns/finns ingen dieselvärmare, sämre helljus (bara 2st lyser mot XC60 2+2), motorn lät hårdare/billigare och vibrerade även lite mer, allmänt sämre stolar, ingen citysafety, 1 år mindre fri service, sen tyckte även min fru att den var ful från sidan. :)
Samt att efter att vi bokat provkörning för att ha den i 2 dygn, så väntade vi i nästan 3 veckor innan vi provade en tillfälligt inlånad bil från grannkomunen ist.
Den bilen som vi skulle haft stog på verkstaden för nåt fel i automaten, och med tanke på att det var ett stort tryck/väntetid för att få provköra så kan man tycka att det borde varit hyffsat prioterat att få den bilen lagad..
Hur lång tid hade lilla JAG fått vänta, om det varit min bil ist...?? ?:-/
Detta var våra reflektioner när vi valde mellan de två...
Senast redigerad av 1 acr32, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
Ynot skrev:Ja jag vet inte hur man kunna ska övertyga vissa om hur verkligheten är när man jämför 2st bilar med samma motor där den ena har aut. och den andra har man. och man kör samma sträcka i samma hastighet och får fram att den med aut. drar 1,4dl mer/mil. ??:-/
Det kan innebära att du kör en automat annolunda, eller att den vägen med stopp o start, kan vara ogynnsam för en bil med automatlåda, tar du samma bilar och kör en annan sträcka och en annan förare och jämför, kan innebära att automaten drar mindre...eller har du testat ?
Men ett konstraterade är att automaten med dej bakom ratten drar mer än den du kör med manuell låda, så där har du rätt, förutsatt att du inte gått efter färddatorn.
Jag har kört Volvo automaten i ca 20.000 km och den drar mer än den manuella i alla lägen enligt mig (och enligt Volvo själva och enligt EU cerifieringen också), dessutom är även lägre växlad än den manuella och volvodieslar är inte snåla när de får varva mera.

Jag har testat allt, extrem ecco, normalkörning, brassa satan i gatan, ensam, med tunga släp, I stan, fullfart på autobahn, växla aut, växla gertronic mauellt osv.

I alla dessa lägen drog automataren mer än den manuella, mnist skillnad var det när man brassade autobahn och mest var det i stan eller när man drog tunga släp.. Från 5% på autobahn till 35 % med tunga släp eller inne i stan och köer.

Har även kört WV/Audi DSG lådor och där kunde jag inte märka någon ökad förbruknming alls.
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 13

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]