Moderator: Moderatorer
blådåren skrev:Om du ska ha tändningsberoende ström så ska du inte lasta för mycket på den lila ledningen bakom radion !,(den är rätt klen )Men du kan ju ta strömmen på baksidan cigg-uttaget , där är det mer "safe" att tappa av ström !, iaf upp till 10A och den är tändnings-styrd!.
niborZ skrev:Precis som pellelundstrom så ska jag också installera en "DMC" som kan spela upp från usb, aux osv.Säkringen till den lila ledningen bakom stereon är på 5 A och cigguttaget är avsäkrat med 15 A. Beroende på behovet kan du välja fritt. Båda är tändningstyrda i "radioläget" som blådåren påpekar. Säkringarna är matade från samma fördelning i elcentralen så rent elektriskt är det ingen skillnad (V70N). Om nu förbrukningen är minimal och DMC:n anses tillhöra ljudutrustningen så skulle jag tveklöst tagit den lila ledningen bakom stereon. Säkringen på 5 A är inte alltför stor och ger ett bättre skydd mot kortslutningar om det är klena ledningar till DMC:n. Om du använder baksidan på cigguttaget är mitt råd att komplettera med en separat säkring på ca 5 A eller ännu mindre då avsäkringen på 15 A kan vara stor iförhållande till klena ledningar. De flesta "elektronikprylar" med ringa strömförbrukning brukar ha en säkring inbyggd i ciggproppen för att skydda den oftast klena anslutningsledningen eftersom cigguttagen ofta har stora säkringar som ska räcka till större förbrukare som datorer, kylboxar, små växelriktare, etc. Om du avser att göra "fast" inkoppling av proppförsedda prylar så knipsar du ju av sladden för att avlägsna proppen och därmed försvinner ofta även skyddssäkringen.
Förbrukningen är som sagt minimal, vet dock inte exakt.
Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]
Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]