Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

De vill väl inte att vi kunder ska komma in och säga att vi har felen som de har skrivit att de åtgärdar i den nya mjukvaran. Vissa fel kanske bara uppkommer i vissa kombinationer och behöver då inte åtgärdas om inte kunden märker något. Men skulle det finnas en lista över de olika nya mjukvarorna och vad de fixar så skulle man ju bara läsa vad de fixar och säga till på Volvo att den grejen fungerar inte även om man aldrig har haft felet. Detta skulle kosta en hel del pengar. Det borde nog finnas någon kalkyl där de har räknat på kostnaden för två uppdateringstillfällen för 100% av bilarna och vad de kostar att bara göra uppdatering på 50% av bilarna. Kostnadsskillnaden borde ju vara 10-100miljoner per år.
Psyko skrev:Du kan inte hävda garanti på en mjukvara om du inte kan påvisa ett fel som åtgärdas av just den specifika mjukvaran.
Du kan ju inte hävda att det måste vara ett fel om du inte har ett fel att påvisa.
Kan och kan, det är ju bara en fråga om hur man ser det.
Jag kan ju visst hävda att något inte var som det skulle, om de har ändrat något, eftersom man åtminstone kan förutsätta att de inte skapat fel eller försämringar, så länge vi antar att de inte är skvatt galna på Volvos utvecklingsavdelning.
Om sen Volvo tycker att jag "kan" hävda att något var fel eller bristfälligt på något sätt, är förstås en annan sak.

Men när jag köper ny bil, vilket förvisso inte hänt så ofta, men dock några gånger, betalar jag aldrig mer än 90% vid leverans, och sedan det resterande när jag funnit bilen fungerande, några veckor senare. Så länge den inte är fullt betald går det mycket lättare att få gehör för sånt som inte fungerar som det påstås, kan man konstatera.
apersson850 skrev:
Psyko skrev:Du kan inte hävda garanti på en mjukvara om du inte kan påvisa ett fel som åtgärdas av just den specifika mjukvaran.
Du kan ju inte hävda att det måste vara ett fel om du inte har ett fel att påvisa.
Kan och kan, det är ju bara en fråga om hur man ser det.
Jag kan ju visst hävda att något inte var som det skulle, om de har ändrat något, eftersom man åtminstone kan förutsätta att de inte skapat fel eller försämringar, så länge vi antar att de inte är skvatt galna på Volvos utvecklingsavdelning.
Om sen Volvo tycker att jag "kan" hävda att något var fel eller bristfälligt på något sätt, är förstås en annan sak.
Du kan förvisso hävda vad du vill...... men att hävda att "något" kanske inte är som det ska lär inte hålla juridiskt,oavsett bransch. Du måste kunna påvvisa att det finns ett fel som är reklamerbart/går på garanti. Skulle du gå vidare med en sån här sak till ARN skulle du aldrig vinna.
Sen kan ju tillverkaren/Verkstan välja att uppdatera din bil i ren Goodwill men det är ju en annan sak.
Nä, förmodligen inte. Förhoppningsvis har man ett sådant förhållande till sin billeverantör att de anser att en uppdatering, som ju inte är något stort och dyrt ingrepp, är värt tiden det tar för att man ska vara överens.
Fråga din personliga tekniker! :)

På senaste servicen jag gjorde var jag inte heller i närheten av 3000 mil, så det blev anpassad basservice. Jag sa att jag ville ha en total uppgradering av mjukvarorna och det var inga problem alls.

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max[…]