Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gleal
Ja du Pettson hade jag inte haft så långt så hade jag anlitat dig direkt! :D
Är packbox detsamma som vevaxeltätning? Det kan behöva bytas vid koppliongsbyte har jag hört.
Jag har sett några klipp på dåliga tvåmassesvänghjul som glappade vilket fick mig att fundera.
Kan ett slitet svänghjul ge upphov till att kopplingen hugger till ibland när man
växlar, att det ibland är svårt att få till mjuka växlingar/"inkopplingar"?
Jag har hört att kopplingen kan ta lite hårt eller hugga in lite på en 170hk bil pga att kopplingen
är konstruerad på det sättet för att klara kraften från motorn, men stämmer det?
av *pettson*
1 Packbox är detsamma i det här sammanhanget som bakre vevaxeltätningen.
2 Ja det kan ge upphov till såna symptom beroende på hur lamellmaterialet reagerar på temperaturen.
3 Nej det är en fjäderupphängd lamell i standardutförandet. Dom modeller som har dubbelmassesvänghjulet går lite mjukare och framförallt är det ett försök att göra så bilen är tystare utan växel i på tomgång. Man eftermonterade dessutom dubbelmassesvänghjul på 170hk bilar med klagomål om rassel på tomgång.
Användarvisningsbild
av Nexus
jag hade då lätt åkt 20 mil för få det bytt av pettson, varför betala massa till en verkstad som tar hutlösa priser?
Som pettson säger ca 10000 är normalpris för bytet utan rabatter
av *pettson*
taxi skrev:..och till och med det är väl närmare märkesverkstads-pris, jag fick ca 7000 med kvitto som förslag av en mindre verkstad.
Ta det priset. Kopplingen och packboxen kostar pengar, drar du av materialet (standardkoppling i mitt fall till min T5= 2918kr + packbox drygt 170spänn= 3088kr i material. Byts skruvarna åtminstone till kopplingen till vettiga sådana så tillkommer drygt 100kr, totalt 3188kr, det gör att jobbet att slita ned detta, vilket kan ta mellan 5 timmar en lycklig dag och mer än en arbetsdag beroende på hur samarbetsvillig bilen är (det är nåt helt annat att skruva på bilar som inte gått många mil). Genererar 3912kronor för arbetet till verkstan. Det är inte blodigt.
av *pettson*
Gör man jobbet så byts lamell och urtrampningslager samt tryckplatta samt packboxen. Det är inte gratis en gång, men betydligt dyrare att göra saker och ting två eller fler ggr.

så 7000 för arbetet endast alltså? Det var ju inte så billigt..
av gleal
Tack så mycket för era svar! Det känns som jag har lite mer kött på benen och kan förbereda mig inför jobbet. Bilen går bra och kopplingen är tyst när den väl är varm. tycker även växlingarna går lättare då. Jag hoppas att det håller fram till våren då det blir varmare och trevligare att mecka. Om det blir stora problem återkommer jag med frågor. Jag uppskattar verkligen detta forum och alla goa gubbar som är så hjälpsamma!
Bromsrör höger fram

Nu är bilen ihopskruvad. Var till Mekonomen m[…]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]