Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acr32
Enzo skrev:Precis. Jag är övertygad om att nån här kan få sin manuella att dra 1 liter mer än min automatare om han/hon kör på ett ofördelaktigt sätt. Men minst 1,5 dl mer vid identisk körning, nej inte en chans. Vid jämn fart vid landsvägskörning så är skillnaden i praktiken försumbar.
Håller med!
VolvoB20 skrev: Jag körde 1500 mil med samma bil och med automat istället och för mig lade det ofta på 3 dl och inga 1.5 dl/mil.

När jag pendlade till jobbet landade det på 1.15 l/m mil med automataren och 0.85 med manuella.
Dock var det 2 st 2010 års modeller jag körde

Jag tyckte faktiskt att förbrukningen med automataren skenade så myckat att det förtog en hel del av körglädjen.
Då måste jag byta min XC60 D5 automat till en manuell snarast!! :evil:
Min bil drar ju ca. 0.8, det måste ju innebära att den kommer att komma att komma ner i 0.5 om jag hade haft manuell låda ist..... :-O)
Det är t.o.m. bättre än jag klarade av med min V70 2.4D man -10 innan (~0.6)... :-)-)
av Maccie
Tycker också att det låter som överdrivna siffror med automat.

Har ju en ny (MY11) XC70 D5 AWD Automat, dessutom med Polestar. Har nu kört ca 600 mil, skulle säga 30-40% stadskörning. Ligger mätt på pump (Spritmonitor) på 0,81 l/mil totalt. Tuffar jag på landsväg drar den 0,6.

Och bekvämligheten samt att det passar en stark diesel hållet jag helt med om!

Det blir aldrig mer frivilligt en familjestor bil med manuell låda igen!
av Lövet
1.5dl vid identisk körning är definitivt inte högt räknat. Bor man på landet och bara åker runt med lockupen i så är det självklart mindre skillnad.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
acr32 skrev:
Enzo skrev:Precis. Jag är övertygad om att nån här kan få sin manuella att dra 1 liter mer än min automatare om han/hon kör på ett ofördelaktigt sätt. Men minst 1,5 dl mer vid identisk körning, nej inte en chans. Vid jämn fart vid landsvägskörning så är skillnaden i praktiken försumbar.
Håller med!
VolvoB20 skrev: Jag körde 1500 mil med samma bil och med automat istället och för mig lade det ofta på 3 dl och inga 1.5 dl/mil.

När jag pendlade till jobbet landade det på 1.15 l/m mil med automataren och 0.85 med manuella.
Dock var det 2 st 2010 års modeller jag körde

Jag tyckte faktiskt att förbrukningen med automataren skenade så myckat att det förtog en hel del av körglädjen.
Då måste jag byta min XC60 D5 automat till en manuell snarast!! :evil:
Min bil drar ju ca. 0.8, det måste ju innebära att den kommer att komma att komma ner i 0.5 om jag hade haft manuell låda ist..... :-O)
Det är t.o.m. bättre än jag klarade av med min V70 2.4D man -10 innan (~0.6)... :-)-)
Det var när jag pendlade hem-jobb-hem-stall-hem som automataren landade på 1.15,

Samma körning med manuell slutade på 0.85

Som jag skrev var det MY10 och automataren tokvarvade motorn mest hela tiden vägrade köra i lock-upen då ingen del av vägen tillät tillräckligt hög fart för detta.

Så för mig drog automaten 3 dl mer per mil i min vardagskörning, är det något konstigt med det?

Brassade också autobahn med båda bilarna och då drog automaten inte mycket mera pga att det var lockup på 6an hela tiden. För mig var det dock inte normal vardagskörning.
Prova att lägga i växel 3 eller 4 manuellt. Då bör lock-up'en gå i även i stadstrafikshastighet.

Jag kör alltmer i manuellt läge - mest för skojs skull - just för att locka i lock-up'en oftare. Det gör mycket på varvtalet. (400 varv kanske). Huruvida det är bättre för förbrukningen att köra på låst växel i 1600 än 1200 på slir, låter jag vara osagt. Beror väl på belastningen.
Senast redigerad av 1 StringerBell, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Om man ska behöva växla manuellt - vad är poängen med en automatlåda?
andreas_lofgren skrev:Om man ska behöva växla manuellt - vad är poängen med en automatlåda?
Man skall inte "behöva det" givetvis. (Jag lägger i 'N' när jag står i långa trafikljus också. Helt i onödan.) Jag ser det bara som en finess att utnyttja i vissa lägen. Man slipper t.ex. nedväxling vid kick-down om man har manuellt lagt i växeln. Hade lådan varit bättre programmerad hade jag antagligen aldrig använt det.
av acr32
VolvoB20 skrev: Som jag skrev var det MY10 och automataren tokvarvade motorn mest hela tiden vägrade köra i lock-upen då ingen del av vägen tillät tillräckligt hög fart för detta.
Så för mig drog automaten 3 dl mer per mil i min vardagskörning, är det något konstigt med det?
Brassade också autobahn med båda bilarna och då drog automaten inte mycket mera pga att det var lockup på 6an hela tiden. För mig var det dock inte normal vardagskörning.
Ja, du har nog helt rätt här :oops: . Kan mycket väl stämma innan de uppgraderade automaten...
StringerBell skrev: Hade lådan varit bättre programmerad hade jag antagligen aldrig använt det.
Pga detta var jag väldigt negativ till automat innan jag blev övertygad att testa den "nya" lådan. Nu är jag mycket nöjdare, t.e.x så låser lockup klart snabbare nu!....
Men den kan tyvärr fortfarande inte mäta sig med BMW´s 8 växlade automat som jag provade när jag valde mellan den nya X3 och XC60.
Sen att det inte blev BMW, beror på massa andra dåliga lösningar som gjorde att den förlorade stort(?) mot XC60..... :D
Senast redigerad av 3 acr32, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är vid ganska få tillfällen som jag ser någon anledning att växla manuellt. Ett av dessa är om man kör i just 50 km/h i läge D. Då ligger lådan kvar på fyrans växel, men femman är fullt körbar och ger lägre förbrukning. För att få i femman har man två alternativ. Antingen petar man i den manuellt, och går sedan tillbaka till läge D. Då låter lådan femman ligga kvar.
Eller så ökar man till 53 km/h.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Dimension på intercoolerrör?

Någon här som har ett intercoolerrö[…]

Motoroljenivå

På vilket sätt beter sig visningen? Ett[…]

Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]