- tor 15 sep 2011, 10:47
Om du bor i stockholm och bråkar med köer varje dag=automat. Kör du mest landsväg=manuell.
Moderator: Moderatorer
Enzo skrev:Precis. Jag är övertygad om att nån här kan få sin manuella att dra 1 liter mer än min automatare om han/hon kör på ett ofördelaktigt sätt. Men minst 1,5 dl mer vid identisk körning, nej inte en chans. Vid jämn fart vid landsvägskörning så är skillnaden i praktiken försumbar.Håller med!
VolvoB20 skrev: Jag körde 1500 mil med samma bil och med automat istället och för mig lade det ofta på 3 dl och inga 1.5 dl/mil.Då måste jag byta min XC60 D5 automat till en manuell snarast!! :evil:
När jag pendlade till jobbet landade det på 1.15 l/m mil med automataren och 0.85 med manuella.
Dock var det 2 st 2010 års modeller jag körde
Jag tyckte faktiskt att förbrukningen med automataren skenade så myckat att det förtog en hel del av körglädjen.
acr32 skrev:Det var när jag pendlade hem-jobb-hem-stall-hem som automataren landade på 1.15,Enzo skrev:Precis. Jag är övertygad om att nån här kan få sin manuella att dra 1 liter mer än min automatare om han/hon kör på ett ofördelaktigt sätt. Men minst 1,5 dl mer vid identisk körning, nej inte en chans. Vid jämn fart vid landsvägskörning så är skillnaden i praktiken försumbar.Håller med!
VolvoB20 skrev: Jag körde 1500 mil med samma bil och med automat istället och för mig lade det ofta på 3 dl och inga 1.5 dl/mil.Då måste jag byta min XC60 D5 automat till en manuell snarast!! :evil:
När jag pendlade till jobbet landade det på 1.15 l/m mil med automataren och 0.85 med manuella.
Dock var det 2 st 2010 års modeller jag körde
Jag tyckte faktiskt att förbrukningen med automataren skenade så myckat att det förtog en hel del av körglädjen.
Min bil drar ju ca. 0.8, det måste ju innebära att den kommer att komma att komma ner i 0.5 om jag hade haft manuell låda ist..... :-O)
Det är t.o.m. bättre än jag klarade av med min V70 2.4D man -10 innan (~0.6)...-)
andreas_lofgren skrev:Om man ska behöva växla manuellt - vad är poängen med en automatlåda?Man skall inte "behöva det" givetvis. (Jag lägger i 'N' när jag står i långa trafikljus också. Helt i onödan.) Jag ser det bara som en finess att utnyttja i vissa lägen. Man slipper t.ex. nedväxling vid kick-down om man har manuellt lagt i växeln. Hade lådan varit bättre programmerad hade jag antagligen aldrig använt det.
VolvoB20 skrev: Som jag skrev var det MY10 och automataren tokvarvade motorn mest hela tiden vägrade köra i lock-upen då ingen del av vägen tillät tillräckligt hög fart för detta.Ja, du har nog helt rätt här
Så för mig drog automaten 3 dl mer per mil i min vardagskörning, är det något konstigt med det?
Brassade också autobahn med båda bilarna och då drog automaten inte mycket mera pga att det var lockup på 6an hela tiden. För mig var det dock inte normal vardagskörning.
StringerBell skrev: Hade lådan varit bättre programmerad hade jag antagligen aldrig använt det.Pga detta var jag väldigt negativ till automat innan jag blev övertygad att testa den "nya" lådan. Nu är jag mycket nöjdare, t.e.x så låser lockup klart snabbare nu!....
Nu vill man ha det som i Italien och Frankrike. V[…]