Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av m2c
Jag fick kod på luftmassemätaren när mitt gaspjäll var dåligt. Så lita inte på koderna till 100%. Detta var två år sedan, och jag kopplade bara bort luftslangen från spjället och spärrade upp spjället med en skruvmejsel och rengjorde inuti med en trasa dränkt i avfettning. Var mycket skit där i, sedan dess har den funkat för mig. (peppar peppar, men nästa gång det jäklas ska jag nog beställa utbytes från atech2).
Användarvisningsbild
av jimDK
JanneH,
hur langt har bilan gått? 30.000mil?

precis vilka felkoder har du utläst från bilan?

om du har vit etiket(gamla MM spjäll) da vill spjället vära utslitna innan 30.000,vanligt vis.

OM du vill bytta spjäll:
Jag vil absolut rekomendera volvo original spjället.
bilder från mit bytt till original:
http://www.s80.dk/DIY/etm/index.html

Kjöp tex från volvo nottingham och åk till volvo verkstad till programmering.
email / telefon direkt till shoppen om du inte liter på ebay
http://www.marshallweb.co.uk/volvo/nottingham/
av JanneH
Hej bilen har gått 22700mil har vit etikett på spjället. Vad jag såg på datorn hos bilmeken så stod det endast att det var felaktig signal luftmassemätare.
av JanneH
Bilen tvärstannar, därefter går den igång ca 30 sek senare och kan hålla på att stanna ca 3ggr kan även gå lite bluddrigt vid de första start tillfällerna. Därefter går den helt normalt igen. Har även märkt att när man släpper gasen så faller varvtalet ner till 500rpm och på ca 5sek så har den ökat till 800rpm igen.

Har märkt att det oftast att bilen stannar om jag har åkt landsväg/motorväg ca 30 minuter därefter kör lite lugnare 30-50kmh. Eller det bildas köer.

Har även uppmärksammat bilen oftast stannat om det är under halv tank men har även hänt vid ett tillfälle med nästan full tank.
Användarvisningsbild
av jimDK
okej. symptomer låter som motor-styrning gjör en luft-beräknings fel.

som "m2c" jag skulle prova att rengöra gasspjället først (på grund av att bilen har körts bara 22.700 mil). Det är trots alt gratis,om du gör det själv :)

smutsig gasspjäll ger precis LMM felkoder (på grund av fel luft-berekning).
kan inte uteslutte LMM, meeen spjället är mest sannolikt.
av JanneH
Gjorde rent spjället imorse, bilen går mkt bättre problemet med att tomgången droppade ner till 500rpm är borta har kört felfritt 12mil idag.

Har dock kört sträckor upp mot 25mil felfritt förut, men känns som en helt annan bil inga problem med att man behöver gasa mer vi start från stillastående.

Så hoppas detta var mitt problem, billigt isåfall. 30 minuters arbete.

Återkommer om några mil med hur det utvecklar sig.

Hoppas på ett gäng problemfria mil. Tack för era tips!!

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]