Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jag skulle köra manuellt. Volvos automat drar upp förbrukningen för mycket för att det ska vara värt det. I verklig körning skiljer lätt 1.5dl per mil.
Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:Varför lägger volvos automater på så mycket på förbrukningen, antingen genom att sportväxla eller tokslira.
Om du med sportväxla menar att den byter växel snabbt och därför med ett tydligt ryck, kan det väl knappast vara det som påverkar förbrukningen? Däremot så ligger den på onödigt låg växel nästan jämt i läge S, om man tänker sig att man kör normalt och vettigt. Läge S är bara intressant om man ska bränna på ordentligt, och då är det ändå inte förbrukningen man bekymrar sig om.

För övrigt slirar alla konventionella automatlådor i någon mån. Det är det momentomvandlaren är till för. Däremot så kopplar de i regel förbi momentomvandlaren numera, så snart diverse parametrar säger att momenthöjningen omvandlaren ger är onödig. Det gör Volvolådorna också. Det syns tydligt på varvräknaren när den hoppar ner en bit.

Oavsett vem som tillverkar växellådan kan man ge den femtioelva olika styrparametrar, via den programvara som styr växlingarna. Eftersom allt vid normal drift är elstyrt i dagens lådor, kan exakt samma växellåda bära sig olika åt i olika bilar, eller rent av i samma bilmodell, då programvaran ofta är adaptiv och anpassar sig till hur den får för sig att bilen ska köras.

Rent allmänt är en automatlåda tyngre och har fler rörliga delar, något som förstås inverkar negativt på förbrukningen. Även i jämn landsvägsfart. Sen tycker jag det är ganska ofta som man ser förare av automatbilar accelerera kraftigare än de som har manuell låda, förmodligen bara för att det är så enkelt att sätta tofflan på och låta bilen dra iväg. Inget frikopplande stup i kvarten. Den som inte kör med jämn gas råkar också ofta ut för att automaten kopplar ur lockup titt och tätt. En del förare sitter ju och jofsar med gaspedalen hela tiden, när de kör, förmodligen för att bidraga till passagerarnas förtida mentala sammanbrott.
av Steff 99
För min egen del är manuellvxlåda något man hade för 50 år sedan.
Speciellt med diesel är automatlåda ett naturligt val om man vill åka komfortabelt, nackdelen är att förbrukningen är högre, hur mycket beror på var och hur man kör. Men att automaten generellt skulle vara 1-2dl/milen törstigare beror nog mer på föraren än vilken växellåda man väljer.
av Enzo
Till TS: bilen passar bäst med automat, det kommer du att märka om du provar. De där centilitrarna som ev skiljer spelar knappast nån stor roll i det långa loppet. Sannolikt har du dessutom en mer lättsåld bil när du ska avyttra den. XC70 är en komfortbil, de har bra lågvarvseffekt och passar utmärkt med automat. Att sitta och shortshifta dieslar blir man ju bara galen på i alla fall. Sedan MY11 lirar automaterna riktigt bra med motorn och jag kan väl inte tänka mig att de gått tillbaka till den gamla implementationen till MY12.

Kort sagt, testa själv, gillar du automat så ta det, vill du växla själv så ta manuellt, men låt inte domedagsprofeterna övertyga dig med argument som motsvarar några tusenlappar om året, komfort kan vara värt betydligt mer än så.

Är det en snål bil du vill ha så finns andra märken, en Xc är stor, tung, säker och ganska rapp och förhållandevis snål för sin klass.
av Enzo
Steff 99 skrev:För min egen del är manuellvxlåda något man hade för 50 år sedan.
Speciellt med diesel är automatlåda ett naturligt val om man vill åka komfortabelt, nackdelen är att förbrukningen är högre, hur mycket beror på var och hur man kör. Men att automaten generellt skulle vara 1-2dl/milen törstigare beror nog mer på föraren än vilken växellåda man väljer.
Precis. Jag är övertygad om att nån här kan få sin manuella att dra 1 liter mer än min automatare om han/hon kör på ett ofördelaktigt sätt. Men minst 1,5 dl mer vid identisk körning, nej inte en chans. Vid jämn fart vid landsvägskörning så är skillnaden i praktiken försumbar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
andreas_lofgren skrev:Jag skulle köra manuellt. Volvos automat drar upp förbrukningen för mycket för att det ska vara värt det. I verklig körning skiljer lätt 1.5dl per mil.
Skitsnack!
Japp håller med till 100% att det är skitsnack med 1.5 dl/mil.

Jag körde 1500 mil med samma bil och med automat istället och för mig lade det ofta på 3 dl och inga 1.5 dl/mil.

När jag pendlade till jobbet landade det på 1.15 l/m mil med automataren och 0.85 med manuella.

Dock var det 2 st 2010 års modeller jag körde

Jag tyckte faktiskt att förbrukningen med automataren skenade så myckat att det förtog en hel del av körglädjen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:För min egen del är manuellvxlåda något man hade för 50 år sedan.
Vi lever faktiskt i 2011 nu och man skickade människor till månen för snart 40 år sedan, då ska det väl för bövelen gå att göra en automatlåda som gör bilen snabbare och snålare än att föraren ska växla manuellt och inte tvärt om, hur svårt kan det vara. Varför kan man inte fixa något så enkelt ?:-/
Användarvisningsbild
av apersson850
Dubbelkopplingslåda?

För övrigt är den beräkningskraft som behövs för att flyga till månen enkel jämfört med den som behövs för att styra en automatlåda med dagens alla finesser.
Men det gick förstås att göra automatlådor alldeles utan datorer förr... Snåla var de dock inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Dubbelkopplingslåda?
Verkar inte finnas på Volvos radar inom överskålig framtid för de större motorerna.
av Lazy
Enzo skrev:
andreas_lofgren skrev:Jag skulle köra manuellt. Volvos automat drar upp förbrukningen för mycket för att det ska vara värt det. I verklig körning skiljer lätt 1.5dl per mil.
Skitsnack!
Så mycket skitsnack är det nog inte, lånade en kollegas S60D3aut 2 dagar och landade på 0,73(mätt vid pumpen) min V60D3man ligger på 0,59 (mätt vid pumpen) båda är 11:or och har gått ungefär lika långt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13
Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.

Läser du ut både aktiva och lagrade fel[…]