- ons 14 sep 2011, 23:19
#566532
Hej folk :) Jo de är så att jag köpte min drömbil förra året en Volvo 242 DL av 75 års modell här är en länk till lite bilder på den och min nuvarande bruks 244 http://s1203.photobucket.com/albums/bb3 ... lvo%20240/ 8) Den här bilen tänkte jag ha som min första lite mer seriösa bil alltså inga fusk lagningar och liknande och jag hade tänkt trimma den å få till nå halv stylat utseende inge neon, 25 tums fälgar eller sånt skit utan en mer "clean look" jag har ide i huvudet hur den ska se ut men jag orkar inte beskriva de just nu.
I alla fall, angående trimningen så har jag lite idéer som jag tänkte hör med er människor vad ni tycker om dom.
jag har tänkt på 4 olika motorer med lite olika setups tänkte rada upp dom här i lite basic:
1:B20 med de 8-bultade svänghjulet, uppborrad till 2.2 liter, Lättat svänghjul, rejält till fixad topp (planing, större ventiler m.m),
dubbla weber 48:or, nån vass kamaxel, smidda kolvar och stakar, Extraktorgrenrör med ett 2.5 tums avgassystem, nåt i den stilen så det blir så mycket över 200 hk det går utan att bli alldeles för super dyrt.
2:B230 89- block,strokad till 2.5 liter, Lättat svänghjul, rejält till fixad 531 topp (planing, större ventiler m.m), dubbla weber 48:or, nån vass kamaxel, smidda kolvar och stakar, Extraktorgrenrör med ett 2.5 tums avgassystem och samma sak där så mycket över 200 hk det går utan att bli alldeles för super dyrt.
3:B30 med nå liknande setup som B20 och b230.
och till sist men inte minst B234 16v Turbo med allt vad det heter på den så den har 300-400 stabila hk och nå lämpligt vrid.
Jag vet inte riktigt vilken soppa jag ska köra på dom olika motorerna men jag hade väl tänkt 98 eller kanske V-power ifrån shell i B20/B230/B30 och E85 i B234. Jag har inte så där jätte mycket erfarenhet än av att meka men jag känner folk som kan hjälpa mig plus att jag vill lära mig och jag älskar att hålla på med bilar speciellt gamla volvos :-DD
Det lutar åt antingen B230 eller B234 16v Turbo så som jag ser det så borde B230 vara lite enklare att meka med med tanke på ingen dator krångel för det är ju förgasare men den motorn har nackdelen att det är just förgasare och ingen turbo så mina hästar i den motorn blir begränsade.
i B234 däremot så kan jag få ut mer hästar och säkert billigare också men det är mer saker som kan gå fel och plus efter som jag inte är nå erfaren så måste jag ha hjälp hela tiden och då kanske det är bättre att ha en simplare motor.
Så vad tycker ni jag ska göra? ??:-/
I alla fall, angående trimningen så har jag lite idéer som jag tänkte hör med er människor vad ni tycker om dom.
jag har tänkt på 4 olika motorer med lite olika setups tänkte rada upp dom här i lite basic:
1:B20 med de 8-bultade svänghjulet, uppborrad till 2.2 liter, Lättat svänghjul, rejält till fixad topp (planing, större ventiler m.m),
dubbla weber 48:or, nån vass kamaxel, smidda kolvar och stakar, Extraktorgrenrör med ett 2.5 tums avgassystem, nåt i den stilen så det blir så mycket över 200 hk det går utan att bli alldeles för super dyrt.
2:B230 89- block,strokad till 2.5 liter, Lättat svänghjul, rejält till fixad 531 topp (planing, större ventiler m.m), dubbla weber 48:or, nån vass kamaxel, smidda kolvar och stakar, Extraktorgrenrör med ett 2.5 tums avgassystem och samma sak där så mycket över 200 hk det går utan att bli alldeles för super dyrt.
3:B30 med nå liknande setup som B20 och b230.
och till sist men inte minst B234 16v Turbo med allt vad det heter på den så den har 300-400 stabila hk och nå lämpligt vrid.
Jag vet inte riktigt vilken soppa jag ska köra på dom olika motorerna men jag hade väl tänkt 98 eller kanske V-power ifrån shell i B20/B230/B30 och E85 i B234. Jag har inte så där jätte mycket erfarenhet än av att meka men jag känner folk som kan hjälpa mig plus att jag vill lära mig och jag älskar att hålla på med bilar speciellt gamla volvos :-DD
Det lutar åt antingen B230 eller B234 16v Turbo så som jag ser det så borde B230 vara lite enklare att meka med med tanke på ingen dator krångel för det är ju förgasare men den motorn har nackdelen att det är just förgasare och ingen turbo så mina hästar i den motorn blir begränsade.
i B234 däremot så kan jag få ut mer hästar och säkert billigare också men det är mer saker som kan gå fel och plus efter som jag inte är nå erfaren så måste jag ha hjälp hela tiden och då kanske det är bättre att ha en simplare motor.
Så vad tycker ni jag ska göra? ??:-/