Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av DanneSkåne
Hallo. Min 945:a tjurar ibland när det regnar. Det har nu hänt två gånger, och är lika irriterande varje gång. Första gången det hände regnade det, och jag hade gjort ett kort stopp, och när jag skulle köra vidare var den riktigt svårstartad och stod och tuggade länge flera gånger innan jag fick i gång den. När den väl startade var det precis jag lyckades hålla i gång den, och de tre första försöken att lägga i växel resulterade i motorstopp (det är en automatare). Jag lyckades få den sakta framåt och efter en stund var det något som "lossnade" och den gick sen som vanligt. I går gjorde jag också ett kort stopp. Det regnade som tusan, och när jag skulle köra igen vägrade den starta. Den stod först bara och tuggade, för att efter en stund börja "hosta" utan att för den skull starta. Jag höll på och flirtade med den och lirkade i säker 45 minuter, när jag till slut lyckades få igång den. Jag fick då ge relativt mycket gas för att förhindra den från att dö igen. Liksom första gången så dog den så fort jag la i en växel, men till slut lyckades jag komma framåt så sakta, varefter den strax "hoppade" igång och sen gick som vanlig. Uppenbarligen är det ett fuktrelaterat problem, men var kommer fukten in? Jag träffade den förra ägaren i somras som påstod att den troligtvis behövde ett nytt fördelarlock, men huruvida han vet vad han pratar om eller inte känner jag inte till.
För övrigt resulterade gårdagens tuggande och hostande i att ljuddämparen rasade i backen, men det hör ju inte hit (aningen rostig...)
Tacksam för tips :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
En god serviceåtgärd är att byta fördelarlock, rotor, tändstift och samtliga tändkablar, alltså även den mellan tändspole och fördelare. Detta rör sig alltså om slitdelar och sånt som måste bytas emellanåt. Rekommenderar speciellt när det gäller tändkablar att du kostar på bilen Volvo original.

Mvh GK
av umekille
Låter som min 745/91 har smittat av sig :lol:
söka fuktkänsliga fel är knepigt.
Ta en dushflaska med vatten då motorn går
duscha på känsliga ställen som fördelarlock
luftmassemätaren tändspolen mm.
Har du tur hittar du felet.
Tätningar vid elkontakter som läcker kan också
ställa till det.
Överslag i strömledningar vid fukt gör att får du igång
motorn går den inte under1500- 2000varv.
Luftmassestyrningen och tomgångs styrningen får fnatt.
Byta fördelarlock rotor och tändkablar kan man göra i
förebyggande syfte(kanske hjälper).
Gummitätningar på elkontakter kan man smörja med 556
så glider dem in i botten och stannar inte halvvägs och
släpper in fukt. Förresten har du kollat felsökargrejen
som finns den där man söker felkoder(finns om den i
andra inlägg hur den fungerar o så)/Kenth
http://www.zatzy.com/teknik/133560-felk ... -88-a.html
av DanneSkåne
Felsökning har jag inte gjort för just det här problemet, men däremot har jag haft problem med felsökningsdosan och kollat igenom den grundligt och inte fått någon felkod på någonting. Men jag ska ta en titt igen. Det där med att vattna känsliga delar borde ju kunna fungera. Jag tar åt mig samtliga tips och inleder projekt "hitta problemet" Tack :)
av tuxedo
Hej.
Jag hade samma problem tidigare men sedan jag gjorde ett "tak" över fördelaren har jag inte haft något problem.
"Taket" är gjort av en 8 mm tjock sittdyna i skumplast tillklippt och instuckit bakom bromsrören.
Sedan har jag vikt ut den över fördelaren.
Regnvattnet läcker in mellan motorhuven och torpedplåten.
Gummilisten som sitter där är ej tillräckligt tätande, och om man öppnar huven när det är vatten på den så rinner det en massa vatten på fördelaren.
Skumplasttaket tar nu upp detta vatten så det rinner av utanför fördelaren.
Det är också olyckligt att ventilationshålet i fördelarlocket är vänt uppåt, så har man otur så rinner det in vatten där också.

Jag har en bild på hur mitt "Tak" ser ut, men jag har inte lyckats komma på hur man lägger in bilder i detta forum trots flera försök. :oops:
//tuxedo

Du lär ha en rörstump och fixera med t[…]

du kommer kunna köra dina bilar så l&au[…]

En fråga om rostlagning

Är det bara fläckar, ej genomrostat? I d[…]

Martins XC40 T4 AWD Inscription -22

Spännande och bra färg-kombo! Ambe[…]