Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vaäreförfel
Har en V-70 modell-00, gamla karossen. Senaste dagarna har den hackat/känts trög, vid acceleration har den liksom hackat och sen ryckt iväg. Idag tändes motorlampan. Detta gjorde den även i våras, men utan ryckningar, och då bytte jag givaren till främre lambda-sonden. Vad är det för fel?? Tilläggas bör att jag för ett par veckor sedan tok-körde genom en gigantisk vattenpöl, kan det ha kommit in vatten????
Vad har hänt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har LMM dränkts så kan den ha gjort sitt.

Mvh GK
av *pettson*
Snabbfråga: Vad är givaren till främre lambdasonden för någonting?
av *pettson*
vaäreförfel skrev:Nu var jag inte ute efter spydiga svar pga jag inte kan nåt om bilar. Jag bad om hjälp med motorn. Det är ingen turbo.
Tänkte du på mitt svar så var det inte spydigt. Det vare en simpel fråga så att det går att avgöra vad du gjort och inte. Det finns ingen anledning att göra saker två eller fler ggr.
Användarvisningsbild
av zingo
Ett inte helt ovanligt fel på sena 99:or och 00:or är ju det berömda gasspjället. Detta borde dock ha tänt din ETS lampa också.
Om ETS lyser vid tändning på men slocknar efter start kan du förmodligen utesluta gasspjället i alla fall. Vår bil hade hursom de symptom du beskriver när gasspjället började ge upp, men då hade den betett sig knepigt ett bra tag med ETS lampa tänd samt svårt att hålla tomgång vid stopp.
Men som de nämnt ovan, se till att få utläst felkoder då detta absolut i alla lägen kommer att ge dig den billigaste lösningen i slutändan!

Lycka Till!
av vaäreförfel
Tack för er hjälp. Lämnade in för avläsning, de bytte tändstiften, två av fem gav "fel" i utläsningen och nu går den som förr igen!
Nästa elbil från Volvo?

Ser ju väldigt rätt ut med Volvo slä[…]

Löste sig med kardanen och jag har byggt mig […]

Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, j[…]

Tack! Till boxen där ECUn sitter? Klart det k[…]