Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, men man brukar inte räkna in utvecklingskostnaden i TK. Man vet ju inte hur många exemplar man ska göra, när man börjar.
Användarvisningsbild
av Camel
En uttryck som förekommer ofta när prissättning av bilar kommer på tal är:
"Manufacturer’s suggested retail price (MSRP)"

Förenklat delas normalt detta pris upp i 3 beståndsdelar:

1. Konsumentskatter och andra konsumentavgifter till samhället. På vissa marknader är detta en stor post.
2. Återförsäljarens kostnader och vinst, exkl. kostnader till biltillverkaren
3. Återförsäljarens kostnader till biltillverkaren

Punkt 3 delas i sin tur upp på många olika poster där tillverkningskostnaden bara är en bland många poster som biltillverkaren har. Tillverkningsland, R&D, land för säljmarknaden, garantikostnadsomfattning, marknadsföring, etc. bidrar också till att den totala kostnadsbilden kan variera mellan olika biltillverkare och marknader. En bils MSRP skiljer mycket beroende på dels tillverkningsland och dels på säljmarknad. Även marknadssegment kan få stort inflytande på MSRP: en premiumbil kostar förvisso något mer att tillverka och har oftast högre kostnad för R&D, men priskänsligheten hos kunderna är betydligt mindre än hos köpare av enklare mer vanliga bilar. Vinsten per enhet för en premiumbil brukar vara högre än för en vanlig volymbil. Men den totala vinsten beror ju också på hur många enheter man kan sälja. Dessutom finns kostnader som kan hamna antingen hos återförsäljaren eller biltillverkaren från fall till fall t.ex. vissa goodwill och garantikostnader. Om de hamnar hos biltillverkaren brukar oftast dessa kostnader bollas vidare till resp. underleverantör då det mesta idag är "outsourcat" vad gäller komponenter.

Jag tror att om MSRP är 300K för en V70 såld i Sverige så ser det ut så här (Obs! min uppskattning):

7-10% prutmån (300K - 30K = 270K)
25% moms (270K-54K= kvar 216K)
25% försäljningskostnader och distribution för ÅF och biltillverkaren inkl ÅF:s vinst= 216K*0,25=54K
25% Biltillverkarens overhead, R&D, verktyg, design = 216K*0,25=54K
>40% Tillverkningskostnad (energi+material+montörer) = 216K*0,40=86K
<10% Bruttovinst biltillverkare = 216K*0,1=22K

Så min uppskattning är att tillverkningskostnaden (energi+material+montörer) för en V70 i exemplet är 86.000 kr
av peos99
Det jag tänkte på var vad det kostat volvo att tillverka en V70 som rullar ut från fabriken i Torslanda, ja bortsett från utvecklingskostnader då.
Råvaror, underleverantörer, löner, skatter, avgifter mm. Alltså vad är vinsten per bil?

Frågan dök upp här på jobbet nyligen och gissningarna var allt från 50.000-250.000kr för en bil som kostar 300.000kr hos bilhandlaren.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Hur går diskussionen på jobbet då? Vad triggade igång den, och vad är grundsyftet??
Är det någon som tror att Volvofabriken tjänar storkovan och har flera hundra % i påslag på sina bilar eller vad är baktanken med diskussionen!? Eller finns det ingen baktanke?

För mig blir frågan lite som: "Vad kostar en utlandssemester om man bortser från kostnaden för flygbiljett och boende?"
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har ett svagt minne av att på den tiden när en ny bil kostade runt 100000 kronor, då kostade den strax över 30000 att tillverka.
När 760 GLE introducerades som modell 1982 gjorde man en poäng av att den kostade några ören under 100000, så detta var ett tag sedan.

Intressant att Camel ovan, med sin beräkning, hamnar på nästan exakt samma siffra som jag uppskattade.
av AllanB
Exemplet ovan verkar rimligt dock är vinstmarginalen på 10% något som volvo siktar på och kanske når upp till nån gång i framtiden. Förra året hade Volvo pv 1,8% i marginal. Som jag förstår det är uppstart av ny fabrik och utvecklingscenter i kina något som drar ner resultatet. Som referens kan sägas att Porsche har överlägset bäst marginal med ca 19% och sedan kommer bmw på ca 12%. Inte konstigt att alla tillverkare vill bli premium då.

Jag kan tycka det vore intressant att veta skillnade i marginal för en v70 momentum för 300k+ och en maxad för 450-500k. Rabatterna ökar ju naturligtvis med priset men frågan är hur mycket marginalerna ökar.
av Lövet
AllanB skrev:Jag kan tycka det vore intressant att veta skillnade i marginal för en v70 momentum för 300k+ och en maxad för 450-500k. Rabatterna ökar ju naturligtvis med priset men frågan är hur mycket marginalerna ökar.
Marginaler lär gå i taket då. Varje gång Volvo säljer ett RTI-system lär Volvoledningen korka upp skumpan.
Användarvisningsbild
av Camel
AllanB skrev:Exemplet ovan verkar rimligt dock är vinstmarginalen på 10% något som volvo siktar på och kanske når upp till nån gång i framtiden. Förra året hade Volvo pv 1,8% i marginal. Som jag förstår det är uppstart av ny fabrik och utvecklingscenter i kina något som drar ner resultatet.
De ca 10% bruttovinst jag satte i uträkningen är rimligt ur ett marknadsperspektiv att sträva efter. Volvo ligger inte där ännu men Kina-satsningen är ju en del i strategin för att nå dit när väl initialkostnaderna är avklarade.

"Volvos vd, Stefan Jacoby, räknar med att Volvo kan tillverkas 10 – 15 procent billigare i Kina än i Sverige."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4369740
av AllanB
andreas_lofgren skrev:Marginaler lär gå i taket då. Varje gång Volvo säljer ett RTI-system lär Volvoledningen korka upp skumpan.
Haha ja man är ju jävligt nöjd om man får 12% rabatt på 500k men frågan är vem som är mest nöjd 8)
Vad kan en navigator kosta för volvo att köpa in, 1500 max?
Camel skrev:De ca 10% bruttovinst jag satte i uträkningen är rimligt ur ett marknadsperspektiv att sträva efter. Volvo ligger inte där ännu men Kina-satsningen är ju en del i strategin för att nå dit när väl initialkostnaderna är avklarade.

"Volvos vd, Stefan Jacoby, räknar med att Volvo kan tillverkas 10 – 15 procent billigare i Kina än i Sverige."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4369740
Att det är billigare att tillverka i kina behöver man inte va raketforskare för att fatta men jag tycker 10-15% billigare låter lite i underkant om jag får gissa. Om han nu inte ljuger kan man fundera över vad skillnaden är om 10 år, 5-7%?

Jag tror att resultatet av att volvo blivit kinesiskt blir att underleverantörerna i sverige kommer utsättas för HÅRD press från andra länder. Eftersom de typ har lovat att utveckling och tillverkning ska vara kvar i sverige får underleverantörerna det desto tuffare istället.
av oldtimersmc
Eller vad kostar Leonardo:s "monalisa" att tillverka färg och duk en calvados + en cigarr
(ramen får du stå för)...
Hupp drog till med fel "målare" först :oops:
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.