NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
#566224
Ja, med det menar jag läge 2. Att jag frågade beror på att på vissa bilar är det automatiska halvljuset reducerat och då kan det bli problem. På min ena bil (Ford Focus) är det reducerat halvljus i "0"-läget och det lyser lite starkare i läge "2". Eftersom V50 och Focus är besläktade så tänkte jag att det kanske är så på V50 också. Men är det samma ljusstyrka på halvljuset i båda lägena på din bil så beror inte dina problem med xenonkonverteringen på det. Halvljuset på din bil matas direkt från CEM (Centralenheten) och den övervakar halvljusets strömförbrukning. Både för lite ström (lägre driftström hos xenon än halogen) och för hög ström (t.ex. vid tillslag av xenon-ballaster) detekteras. En canceller fixar normalt detta men inte alltid. Observera att ballastströmmen inte är "ren" som hos en halogenlampa och kan på vissa bilar orsaka problem. På just V50 finns rapporter om radiostörningar och problem med torkarmotor vid konvertering av helljus. Det finns risk för att även konvertering av halvljuset kan orsaka problem. Se en annan tråd om detta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 04#p565797
#566244
märker ingen skilnad på an jag vrider vredet
men är det skilnad på olika canbus ? För jag köpte canbus helt vanligt och gick inte med tydligen så är canbus canceller annat då ?
Senast redigerad av 1 hägge87, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#566276
hägge87 skrev:det är denna jag provade men ej funkade på min :( http://www.risetrade.se/sv/produkter/lj ... anbus.html

men funka när motorn är avslagen :(
Följande citat är från länken du angett. Jag förstår inte mycket av det risetrade.se skriver. Undrar om de själva gör det:

"För fordon med felindikator kan felmeddelande uppstå då spänningen är lägre och effekten är högre på xenon lampan.
Med detta motstånd kan felet avhjälpas."
:roll:

När motorn är avslagen har du lägre systemspänning än när motorn går och generatorn laddar. Det verkar göra skillnad på din bil. Olika spänning påverkar ballastströmmen. Enklast att tro är att högre spänning medför ökad strömförbrukning som för en glödlampa. Men jag gissar att ballasterna strävar efter konstant uteffekt och därmed blir sannolikt strömförbrukningen lägre när spänningen ökar. Ballasternas strömförbrukning ligger troligen nära lampövervakningens gränsvärde på din bil och uppfyller gränsvärdet när motorn är avslagen och systemspänningen är lite lägre.
hägge87 skrev: men om man köper ett sånt här kitt ? tro om det funka då ?
http://www.stylingwebben.se/products/vi ... or-can-bus
Vet inte om du behöver ett speciellt "canbus" xenon-kit. De flesta separata cancellers verkar oftast fungera men inte alltid. Många lyckas men det finns de som får problem.
#566342
2 st kondingar på 4700-10000 uF parallellet över 12 voltsmatningen kommer lösa ditt problem , hittar jag 2 sådana kondingar till på jobbet kan du få dom med pålödade kablar (du får dock själv löda dit dom / koppla med strömtjuvar) för 20 kr + fraktkostanden
Användarvisningsbild
av Camel
#566343
getsome skrev:Samma som jag hade på min 05:a , löste detta genom att lägga 1 kondensator på 4700 uF paralellet över spänningsmatning till ballasten (1 per ballast då för att klargöra) sen gick det fint , tror att volvo pulsbreddsmodulerar spänningen till lamporna för att få längre livslängd på dessa och monterar man en ballast utan inbyggd konding / can bus canceller så får den skumt beteende.
getsome skrev:2 st kondingar på 4700-10000 uF parallellet över 12 voltsmatningen kommer lösa ditt problem , hittar jag 2 sådana kondingar till på jobbet kan du få dom med pålödade kablar (du får dock själv löda dit dom / koppla med strömtjuvar) för 20 kr + fraktkostanden
@getsome:

Jag har också funderat på det där med pulsbreddsmodulering. På äldre bilar med reducerat halvljus ordnades det med ett motstånd i serie som sänkte spänningen till lamporna. På nyare bilar är det tekniskt fullt möjligt att fixa reducerat halvljus (halogenlampor) med pulsbreddsmodulering. Vet inte om det är så på V50. Men TS har problem även med ljusomkopplaren i läge "2" så i detta fall borde det vara utan betydelse.

Intressant att du får det att fungera med kondensatorer. Antingen hjälper de till genom att vara buffert för uppstartsström eller så kan man ju helt klart misstänka att de utjämnar ev. pulsbreddsmodulering eller möjligen dämpar de störningar?

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]