Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hullan
Tjenis,

Gäller en 850 96a.

Har två stycken fjärrdosor - det är den svarta varianten med två grå mjuka knappar. Den ena står det lock/unlock på och den andra står det inget på.

Den ena dosan fungerar klockrent - öppnar och stänger bilen på långt avstånd - testade från typ 25 meter igår.

Men den andra är helt död. köpte nya batterier till båda två men den som inte fungerade innan fungerar fortfarande inte med nya batterier.

Det ska ju sitta två batterier ovanpå varandra - har naturligtvis också batterierna på rätt håll (de sitter likadant som i den nyckeln som fungerar)

Vad tror ni? fjärrdosan helt enkelt död?

Vad kostar en sådan på volvo? 15000? :)
av Fnatrik
Dem brukar kunna ge upp med tiden
Har för mig att en ny kostar runt 400:- (inte hundra dock)
vill även minnas att det vara ganska lätt att programmera den till bilen
av hullan
tack för ditt svar!

Jo jag har också läst om den där programmeringen om att slå på tändningen 5 gånger osv... dock verkar det gälla på modeller innan 96 - alltså innan obd.

Någon som kan styrka det?

Därför att - viktigt att tillägga är att jag nu hörde att dosan faktiskt snabbt piper till när jag trycker på lock/unlock-knappen.

Då kan vi alltså utesluta att den inte får ström - utan batterierna och dosan fungerar - den får ström.

Vi kan också utesluta själva mottagaren i bilen då den andra dosan fungerar klockrent.

behöver den här dosan programmeras om? varför skulle den bara ha slutat fungera? skulle jag ha fått med en dosa som aldrig är programmerad till bilen?

Får inte ihop det...
av hullan
Okej taxi - jag får testa

Du som kan - hur är nu proceduren lite mer i detalj då - har läst lite olika bud - man ska vrida på och av x antal gånger och sedan???
Användarvisningsbild
av js1
Nu är det ju en radiosändare och inte IR-ljus (som en TV-fjärrkontroll)
Användarvisningsbild
av js1
Hullan,

Du kan ju öppna dosan och leta efter kallödningar. Jag har fått löda om "samma" komponent i båda mina dosor. (Minns dock inte om dom var stendöda då eller om det pep i dom )
av hullan
Okej - för just att det piper känns ju ändå som att signalen går hela vägen genom och ut ur dosan - men så är det kanske inte?

För jag satt i ett tyst rum igår och tryckte många gånger och den piper till ganska klart varje gång.
Användarvisningsbild
av js1
Jag vill minnas att mina var stendöda så det är iofs ett långskott men det är ju enkelt att kolla. Öppna upp dosan med en lite skruvmejsel i spåret där läderbandet går in. Kolla om nån komponent är lös. Bara att trycka ihop dosan igen efteråt. Du kan inte ha sönder, väldigt enkelt att göra.
Xenon D3S

Jag har haft dessa i min V60 i 4 år nu, […]

Jag har hela tiden förundrat mig att parkerin[…]

Trasig pump? Rapsolja?

>""Byt den och kör 1-2 diskmaski[…]

V60 2018 CC Halvljus

:-) :-D Vad blev de för lampor sen?