Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av troubleshooter
Håller på att kolla på ny bil, sitter med en V70 D5 AWD Manuell-08 idag, och vill gärna ha just den kombinationen igen men har sett att den inte går
att bygga på nätet, är det en begränsning på nätet eller är det så att Volvo har valt att just V70 AWD endast skall tillverkas med automatlåda ?
XC70 går tydligen att få med manuell växellåda men inte V70, är det så finns risken att man blir en märkessvikare när det är dags att byta.....
av Lövet
Efter MY10 är det bara automatlåda som gäller för V70AWD. XC60 och XC70 AWD finns med manuell.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Efter MY10 är det bara automatlåda som gäller för V70AWD. XC60 och XC70 AWD finns med manuell.
För att förtydliga lite är det XC70 och XC60 diesel som ovanstående gäller för. Bensinmotor (T6) i XC70 och XC60 går endast att få med automatlåda.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Åkte också V70 D5 AWD med manuell innan och gillade det skarp. V70 ligger ju bättre på vägen och drar mindre soppa.

Nu fick det bli XC70 istället då det var den enda som gick att få manuell, tar volvo bort den med får man väl gå på Passat istället nästa gång.
Användarvisningsbild
av Gurra82
man kan tänkta sig passat 4motion tills man hör levaranstiderna, då går man därifrån och köper en volvo för x antal tusenlappar till och får bilen på åtta veckor, man kan nästan köpa passaten och sen köpa volvon oxå, när passaten kommer kan man byta in sin ett år gamla volvo
av Linqid
Gurra82 skrev:man kan tänkta sig passat 4motion tills man hör levaranstiderna, då går man därifrån och köper en volvo för x antal tusenlappar till och får bilen på åtta veckor, man kan nästan köpa passaten och sen köpa volvon oxå, när passaten kommer kan man byta in sin ett år gamla volvo
Ja, leveranstiden på Passat 4Motion är löjlig. Vi hade nog beställt en TDI 170 DSG 4M (tack vare det låga priset trots i princip fullmatad) men blev istället en BMW xDrive, mycket tack vare leveranstiden som var "upp till ett år".

Förövrigt är Volvos utbud av fyrhjulsdrivet ytterst tamt, åtminstone om vi pratar icke skogsmullebilar. Att tvingas välja största motorn med automat när konkurrenterna (VW, Audi, BMW m.fl) erbjuder 4-cyl runt 160-180 hk och med manuell låda känns lite dumt. En D3 AWD manuell hade nog gått hem hos många tjänstebilister efter de senaste vintrarna...
Användarvisningsbild
av Gurra82
kan bara hålla med, jag hade nöjt mig med V70 D3 awd man men det finns ej tyvärr, En T4F awd hade säkert oxå fungerat hos vissa. Men det verkar som marknaden är för liten
av Amli
Jag tror inte det skulle spela så stor roll. Visst är det en del som köper XC för att de inte har något val i de andra modellerna men jag tror definitivt att de allra flesta som köper XC gör det just för modellen i sig. Annars skulle dom förmodligen aldrig ta fram en FWD version av den.

Jag är övertygad om att en V70 AWD D3 skulle bli en succé för Volvo. Om priset är rätt vill säga...
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]