Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av metal
Hej!

Ska lämna in bilen på första servicen i november och kommer troligen bara komma upp i runt 1100-1200 mil vilket är mindre än hälften än de 3000 mil som serviceintervallet (1 år eller 3000 mil) ligger på för min S60 T6 MY-11. Då har ju jag förstått att det är en s.k. Anpassad Basservice jag ska göra. Min fråga är om det ingår uppdatering av mjukvaran i bilen i mitt fall? Jag har lusläst Volvocars hemsida och inte hittat någonstans att det inte ska ingå. På "MinVolvo" så står det bara att Anpassad Basservice innebär Basservice exkl kupéfilter. Läste någonstans att uppdateringar inte ingår vid Anpassad basservice.

Är det någon som kan hitta någon information om att uppdateringar inte ingår i anpassad basservice så får ni gärna länka dit.

Tack på förhand! :)
Om mjukvaran behöver uppdateras, och det får man ju anta, om det finns en ny, då är det att betrakta som att det finns ett ursprungligt fel på bilen. Vill de inte uppdatera på servicen så reklamerar du med garantianspråk. Verkar logiskt, åtminstone enligt kundens synvinkel.
Normalt sett ingår inte updateringar i anpassad service har jag fått förklarat för mig, men jag har en känsla av att det kan variera beroende på verkstad.

Snacka med verkstaden, dom gör det säkert om du ber om det.

/Martin
apersson850 skrev:Om mjukvaran behöver uppdateras, och det får man ju anta, om det finns en ny, då är det att betrakta som att det finns ett ursprungligt fel på bilen. Vill de inte uppdatera på servicen så reklamerar du med garantianspråk. Verkar logiskt, åtminstone enligt kundens synvinkel.
Om man gör en förbättring/förändring av en programvara betyder inte att det måste vara fel på den tidigare.
så man får nog svårt att hävda att det är ett fel på bilen.
Först när bilen kopplas upp mot datorn ser man att det finns en ny programvarupatch, så som konsument är man ganska ovetanade om vad för ändringar som finns och inte, till just din bil.
Snack. Man gör inte ett smack som inte går att ta betalt för, om det inte är just för att det finns ett fel som man hittat, identifierat och åtgärdat i mjuvaran. Och fel finns det alltid, även när man rättat till de man känner till.

Glöm inte att jag jobbar med exakt samma sak, bara inte just i personbilar.
apersson850 skrev:Snack. Man gör inte ett smack som inte går att ta betalt för, om det inte är just för att det finns ett fel som man hittat, identifierat och åtgärdat i mjuvaran. Och fel finns det alltid, även när man rättat till de man känner till.

Jag jobbar också med mjukvara i inbyggda system som riktar sig till vanliga konsumenter och jo man kan visst uppdatera mjukvara med både nya features och bugg rättningar utan att kunna ta betalt för det däremot så räknar med ju såklart med att man ska tjäna pengar på det genom godwill och varumärkesbyggande. Volvo som premium märke borde tänka på detta och det är nog lite det som är poängen med Service 2.0.

MVH
/Fredrik
apersson850 skrev:Snack. Man gör inte ett smack som inte går att ta betalt för, om det inte är just för att det finns ett fel som man hittat, identifierat och åtgärdat i mjuvaran. Och fel finns det alltid, även när man rättat till de man känner till.

Samma här, därför så svarade jag såsom jag gör, väldigt ofta kan man modifiera en funktion , handhavandet kan därmed bli lättare och det tar mindre kapacitet i processorn....
Det är inte ett måste att det skall faktureras, det beror på hur viktigt detta är för produkten och användarvänligheten...flertalet vill att kunden skall uppfatta att man har en bra produkt.
Jo det finns företag som arbetar på det sättet.... :mrgreen:

Titta på Volvo gällande "Sensus" där finns det redan flera programvaror för navigatorn ..."for free"
Jag har varit med och jobbat åt Volvo, under min tid som konsulterande tekniker. En ändring som kostade 10 kronor per bil skulle det mycket till för att man skulle genomföra, om den inte kunde slå igenom på försäljningspriset. Hundra kronor kom inte på fråga, om det inte var en säkerhetsrelaterad sak, som kunde sätta företagets rykte på det området på spel.

Men detta var ju decennium sedan, så man kan förstås ha ändrat policyn sen dess. Men annars får det inte bli för många timmars programmerande utan att det blir för dyrt.
apersson850 skrev:Om mjukvaran behöver uppdateras, och det får man ju anta, om det finns en ny, då är det att betrakta som att det finns ett ursprungligt fel på bilen. Vill de inte uppdatera på servicen så reklamerar du med garantianspråk. Verkar logiskt, åtminstone enligt kundens synvinkel.
Som redan sagts så är ju en uppgradering inte alltid ett resultat av ett fel,en uppgradering kan mycket väl vara
en förbättring eller ändring av en funktion.

Du kan inte hävda garanti på en mjukvara om du inte kan påvisa ett fel som åtgärdas av just den specifika mjukvaran.
Du kan ju inte hävda att det måste vara ett fel om du inte har ett fel att påvisa.
Dessutom kan inte många ens tala om VAD en uppgradering påverkar,en Volvoverkstad har hur konstigt det än låter ingen aning om vad som ändrats i en mjukvara OM den inte är utlagd för att lösa ett specifikt problem.

Bara för att det fungerar på ett sätt i din branch betyder ju inte automatiskt att det är likadant
i en annan branch
Psyko skrev:Dessutom kan inte många ens tala om VAD en uppgradering påverkar,en Volvoverkstad har hur konstigt det än låter ingen aning om vad som ändrats i en mjukvara OM den inte är utlagd för att lösa ett specifikt problem.
Det har synes jeg er lite dumt! Jag jobbar på Volvo som mek, och har många år från elektronikbransjen tidigare. Der fick vi ALLTID sk. releasenotes på ny SW, men från Volvo får vi INGENTING. Det enda vi ser er VILKA moduler som oppdateras.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]