Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cilla
Jag har hör ett märkligt skrapljud när jag kör iväg när bilen är kall. Det låter som om man drog ett slippapper snabbt mot en spacklad vägg..bättre än så kan jag inte förklara ljudet. Det känns i pedalen när det liksom skrapar till. Det är bara när den växlar från 2:an till 3:an,sen gör den inte så mer.
Nu däremot har den låtit så även när den är varm :-O) Jag blir galen av att ingen vet vad det är som skrapar!
Är det någon här som råkat ut för nått liknande,för jag vet inget om bilar :D
av oldtimersmc
Menar du bromspedanen så kan det vara en krans till ABS som håller på att ge upp ( det skulle altså vara abs-pumpen som du hör )
av Cilla
Ok,jag har bara känt det när jag håller foten på gasen,för det är när jag kör iväg sakta som jag hör ljudet och känner det.
Tack för ditt svar :)
av jaob
Bilen gör ett självtest av Abs när man startar och åker iväg... Min är likadan

Edit... Såg att det va även när bilen blivit varm, det är konstigt då kanske det är något annat...
av Cilla
Den har bara gjort så när den vart kall förut,men idag har den gjort det flera gånger även när jag kört en stund. Håller den på att gå sönder för mig :cry:
av Provocative
Du skriver att det är när den växlar. Du kan inte lokalisera ljudet? Fram, bak, mitten iaf? Känns mer som ett växellådsproblem.
Vilken motor har du o hur långt har den gått?
Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]

Hej! Bränslepumpen under förarstolen slu[…]