Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Toni76
Hej på er!

Hoppas någon kan hjälpa mig. Har en Volvo v40 årsmodell 97 som jagh brukar dra husvagn lite då och då.
Problemet är att jag behöver ladda husvagnens batteri under färd. Har kollat lite i bilen och jag har en sladd från dragkroken som behövs kopplas till 12 volt.

Behöver jag dra det andä till bilbatteriet med en säkring mellan och i så fall är det stort jobb. Nån som har några bra tips hur kan man dra enkelt det till batteriet eller kan det vara nånting som är förberedd från fabriken?

Hoppas på svar

/Toni
Användarvisningsbild
av Nexus
Förberätt tror jag inte men det är ju inte så stort jobb dra en kabel från batteriet. Bara dra den under instegslisterna. Drog en 16mm + kabel på min v70 utan problem till slutsteget.
Men så grov behöver du ej för underhålls ladda batteriet i vagnen.
Kabeln från bilens elkontakt och till vagnen är ju inte grov.
Men sätt gärna en brytare så du inte stannar en längre stund och kör allt i vagnen på 12 volt och suger ur bilens batteri. :wink:
Användarvisningsbild
av DTJ
Ja, säkring måste du ha men tyvärr kommer den att gå sönder vid varje start av motorn.
En kraftig diod och säkring skulle funka, men batteriet blir aldrig fulladdat pga. spänningsfallet genom dioden.
Nej, bättre vore ett relä som kopplar ihop batterierna när generatorn laddar. Endast när motorns generator laddar.

Finns färdiga boxar för detta.
Användarvisningsbild
av Nexus
konstigt på min förra bil en japanare fungerade det utmärkt ladda vagnen utan säkringen gick varje gång man startade bilen....
Användarvisningsbild
av Nexus
minns ej men kan ha varit runt 20 amp :???: Fungerade gjorde det iallafall :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men har man en brytare så kan man ju slå av den innan man startar så kan ju inte problemet uppstå om man nu inte glömmer den på.
Kan det inte vara så att säkringen ändå klarar sig pga att strömmen vill ta kortaste/lättaste vägen, och då går det mycket lättare från bilens batteri än från husvagnens batteri.

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&a[…]

XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]